VZpM24 Prevence chronických neinfekčních chorob a syndromu stáří

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/2/1. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je edukace v oblasti prevence syndromu stáří a chronických neinfekčních chorob. Součástí výuky je také simulace, která umožňuje prožitek fyzických změn (sehnutí zad, omezení sluchu, omezení zraku, ztuhnutí kloubů, svalová slabost) doprovázejících stáří a zároveň vede k větší empatii k lidem v seniorském věku.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student: formulovat hlavní aktuální problémy z oblasti lidského zdraví, jeho ochrany a podpory se zaměřením na problematiku chronických neinfekčních chorob a prevence syndromu stáří; revidovat své dosavadní znalosti; aktivně vyhledávat nové informace a kriticky je hodnotí; posoudit své rizikové chování a aktivně se podílí na zlepšení svého životního stylu.
Osnova
  • Obsah semináře: 1. – 4.: Chronické neinfekční choroby a jejich prevence (prevence kardiovaskulárních chorob, metabolického syndromu, onkologických onemocnění, alergií) 5. – 8.: Prevence syndromu stáří (prevence osteoporózy, sarkopenie, inkontinence, porucha paměti) 9. – 12.: Programy podpory zdraví Obsah cvičení: 1. Simulace syndromu stáří 2. Student zpracuje seminární práci na vybrané téma a prezentuje ho ve výuce. Podmínkou je didaktická transformace vybraného tématu.
Literatura
    povinná literatura
  • https://www.rozhodniseprozdravi.cz/
  • www.szu.cz
  • https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2954
  • www.lpr.cz
  • www.mou.cz
  • www.starneme-uspesne.cz
  • Manuál prevence v lékařské praxi. Edited by Kamil Provazník. Vyd. 1. Praha: Státní zdravotní ústav, 1994, [432] s. ISBN 8071680974. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou seminářů a samostatné práce (tvorba didaktického materiálu na vybrané téma).
Metody hodnocení
Student prokáže při rozpravě znalosti z dané problematiky a vypracuje seminární práci na vybrané téma.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023.