XVVk03 Výtvarná hra a tvořivost

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Eliška Lomičová (cvičící)
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XVVk03/01: Pá 18. 2. 17:00–18:50 učebna 15, Pá 11. 3. 17:00–18:50 učebna 15, Pá 1. 4. 17:00–18:50 učebna 15, Pá 22. 4. 15:00–16:50 učebna 15, E. Lomičová
Předpoklady
XVVk02 Výtvarné činnosti
Splnění XVVk02
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvoj kreativity a tvůrčího myšlení studenta s uplatněním osvojených výtvarných znalostí a dovedností.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student bude schopen: - experimentovat s výtvarnými prostředky, - uplatnit získané zkušenosti, výtvarné znalosti a dovednosti ve vlastní jedinečné tvorbě a její interpretaci, - realizovat a prezentovat řadu výtvarných experimentů, - hodnotit dílo vlastní i vnímané a základě vybraných hodnotících kritérií (výraz, originalita aj.).
Osnova
  • 1. Tvořivé pojetí výtvarné výchovy. 2. Výtvarná hra a experiment ve výtvarném umění jako inspirace výtvarných činností. 3. Výtvarné hry a experimenty jako prostředek objevování výrazových možností výtvarného jazyka. 4. Možnosti výtvarného vyjádření, rozvoj tvořivého myšlení. 5. Vztah námětu a volby výtvarných prostředků, inspirace pro pedagogickou praxi. 6. Jedinečná výtvarná výpověď - výstup výtvarné činnosti studenta i dítěte předškolního věku. 7. Zkušenost z tvůrčího procesu jako důležitá součást procesu kultivaci osobnosti budoucího učitele
Literatura
  • Kol. (1996). Tvořivost v práci učitele a žáka. Brno: Paido. Kirchnerová, V. & R. Rubešová (2014). Hravé tvoření pro malá stvoření. Praha: Portál. Kirchnerová, V. & R. Rubešová 2014. Výchova prožitkem. Tvořivé hry a činnosti pro MŠ. Praha: Portál. Smith,
Výukové metody
Aktivizační, iniciační a inspirační metody, teoretická, příprava, metody podporující tvůrčí myšlení a řešení problému, praktické výtvarné hry, etudy a experimenty, skupinové a individuální projekty. Formy výuky: ve škole (v rámci seminářů, osobní konzultace apod.), ale také v galeriích (workshopy galerijní animace, výstavy, umělecké akce apod.) a část online v synchronní (on-line individuální či skupinové konzultace) či asynchronní podobě (virtuální prostor pro sdílení vlastní tvorby, vnímání tvorby ostatních a vzájemných interpretací a interakcí).
Metody hodnocení
Praktické tvůrčí aktivity zadávané ve výuce, domácí práce a realizace. Závěrečný individuální výtvarný projekt - realizace řady výtvarných experimentů či dalších tvůrčích výtvarných aktivit, na kterých student reflektuje proces a doloží určitý posun (vývoj, progres) ve vlastní tvůrčí výtvarné práci a uvažování (formou reflexe, představením svého tvůrčího záměru pomocí fotek a videí, komentářů, osobních úvah, esejů) Projekt student konzultuje (min.2x) a představí ostatním studentům.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023.