SP3959 Poruchy autistického spektra: Základy

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/1/0. 1 blok pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Sochor, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP3959/Kombi01: So 18. 2. 14:00–19:50 učebna 51, P. Sochor
SP3959/Prez01: St 11:00–11:50 učebna 30, P. Sochor
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty základními vědomostmi o poruchách autistického spektra – terminologii, charakteristice postižení, diagnostice, možnostech podpory osob s PAS i jejich rodin, možnostech edukace včetně aktuální situace v oblasti edukace v praxi, možnostech zaměstnání a bydlení, existující odborné literatuře a dokumentech, situaci v oblasti výzkumu PAS a celkové současné situaci osob s PAS v České republice i v zahraničí.
Výstupy z učení
- Student umí charakterizovat PAS
- Zná postupy při diagnostice PAS
- Orientuje se v možnostech edukace dětí s PAS a zná aktuální situaci v praxi
- Má přehled o dostupné odborné literatuře a zná její obsah
- Umí rodičům i učitelům doporučit adekvátní literární i filmové zdroje
- Umí popsat způsoby práce s dětmi s PAS
- Je schopen v konkrétních případech navrhnout postup intervence
Osnova
  • Hlavní témata (osnova):
  • - Terminologie PAS
  • - Současné poznatky
  • - Charakteristika PAS
  • - Diagnostika PAS
  • - Rodiny dětí s PAS
  • - Neziskové organizace zacílené na PAS
  • - Výzkum v oblasti PAS
  • - Podpora dítěte s PAS
  • - Způsoby práce s dětmi s PAS
  • - Možnosti edukace
  • - Stav inkluze žáků s PAS
  • - Případové studie z praxe
  • - Rešerše literatury, filmů, reportáží a přednášek
Literatura
    povinná literatura
  • BAZALOVÁ, Barbora. Autismus v edukační praxi. Vydání první. Praha: Portál, s. r. o., 2017, 207 s. ISBN 978-80-262-1195-2. info
  • THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Vydání třetí, přepracov. Praha: Portál, 2016, 493 stran. ISBN 9788026207689. info
  • Dětský autismus : přehled současných poznatků. Edited by Michal Hrdlička - Vladimír Komárek. 2., doplněné vydání. Praha: Portál, 2014, 211 stran. ISBN 9788026206866. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 183 s. ISBN 978-80-262-0693-4. URL info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 279 s. ISBN 978-80-210-5930-6. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra. Teorie, výzkum, zahraniční zkušenosti. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 249 s. ISBN 978-80-210-5781-4. info
Výukové metody
Aktivní účast ve výuce a plnění zadaných úkolů.
Metody hodnocení
Hodnocení průběžné práce zadané vyučujícím, průběžný test a závěrečná ústní zkouška.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024, jaro 2025.