SPc911 Obor: Logopedie 1

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Richterová (přednášející)
Mgr. Radka Florianová (cvičící)
Garance
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPc911/Kombi01: Pá 14. 4. 8:00–13:50 učebna 50, Pá 21. 4. 8:00–13:50 učebna 50, R. Florianová
Předpoklady
Předpokladem pro zápis předmětu je úspěšné absolvování písemného testu ze základů logopedie a surdopedie a motivačního pohovoru před komisí. Zapisují studentky a studenti, kteří se chtějí profilovat v oborech logopedie a surdopedie a míří k bakalářské SZZ z logopedie a surdopedie. Předpokladem je mimo jiné i intaktní komunikační schopnost.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci předmětu bude student/ka ovládat problematiku vymezení vědního oboru logopedie; principy komunikace a průběh ontogeneze dětské řeči, jazyka a psychomotoriky; bude seznámen/a s přístupy a pomůckami užívanými v logopedické praxi.
Výstupy z učení
Student/ka si osvojí poznatky o etiologii, klasifikaci, diagnostice a terapii vybraných forem narušené komunikační schopnosti.
Osnova
  • logopedie, koncepce oboru logopedie
  • mezioborová spolupráce
  • proces lidské komunikace
  • verbální, nonverbální komunikace
  • ontogeneze dětské řeči, jazyka a psychomotoriky
  • psychologické a společenské faktory vývoje řeči a jazyka
  • základy fonetiky a systém českých hlásek
  • přístupy k vyvozování hlásek
  • pojetí vybraných forem NKS
  • klasifikace vybraných forem NKS
  • symptomatologie vybraných forem NKS
  • diagnostika vybraných forem NKS
  • terapie vybraných forem NKS
Literatura
    povinná literatura
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
    doporučená literatura
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 236 stran. ISBN 9788024730080. URL info
  • ŠKODOVÁ, Eva, Ivan JEDLIČKA a KOL. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007, 615 s. ISBN 978-80-7367-340-6. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Radka HORÁKOVÁ a Jiřina KLENKOVÁ. Logopedie & surdopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 118 stran. ISBN 9788073151362. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie - interdisciplinární vědní obor. In VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, s. 106 - 122. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
  • LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003, 156 s. ISBN 8073150387. info
  • ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte : od prenatálního období do 8 let. Translated by Petra Vlčková. Vydání první. Praha: Portál, 2002, 187 stran. ISBN 8071786144. info
Výukové metody
konzultace, teoretická příprava, domácí příprava a studium odborné literatury, diskuze s praktickými příklady, příprava seminární práce
Metody hodnocení
závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75 % správných odpovědí); ústní zkouška, reflexe seminární práce
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024, jaro 2025.