VVc024 Zprostředkování a popularizace umění v galerijních a výchovných institucích a umění ve veřejném prostoru 4

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/0/.7. 6 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studující se seznamují se zprostředkováním umění a s metodami aktivizující práce v galerii. Jsou informováni o základech historie práce muzeí a galerií i o současném poslání a typologii galerií. Jsou připravováni na aktivní práci s mládeží před výtvarným dílem. Studující jsou konfrontováni s definicemi a terminologií a osvojují si poznatky o hlavních vývojových proudech v teorii umění.
Výstupy z učení
Student si osvojí poznatky o podstatě oboru, zná základní terminologii, osobnosti, metodologické koncepty a vývojové etapy teorie umění. Na konci kurzu je student schopen vytvořit a uskutečnit galerijní animaci před výtvarnými díly a je seznámen se základy práce galerií a muzeí umění.
Osnova
  • • historie a současnost muzeí umění a galerií • galerijní animace, osobnost animátora a lektora • mluvený projev v galerii a tvorba písemných interaktivních mateirálů • práce pro veřejnost v zahraničních a českých galeriích • principy týmové práce v muzeu a galerii • propagace výstavy, informační materiály pro návštěvníky
Literatura
  • Horáček, R., Fišer, Z. & Havlík, V. (2010) Slovem, akcí, obrazem: příspěvek k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. Brno: Masarykova univerzita.
  • Horáček, R. (1998) Galerijní animace a zprostředkování umění. 1. vyd. Brno: CERM.
  • Kesner, L. (1997). Vizuální teorie: současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. Jinočany: H.
  • Kroupa, J. (1996). Školy dějin umění: metodologie dějin umění (1. vyd.). Brno: Masarykova univerzita.
  • Kesner, L. (2000) Muzeum umění v digitální době: vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha: Argo.
  • Pospiszyl, T. (Ed.). (1998). Před obrazem: antologie americké výtvarné teorie a kritiky (1. vyd.). Praha: OSVU.
Výukové metody
seminář, teoretická příprava
Metody hodnocení
domácí práce
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.