PdF:FC2031 Kompendium školské fyziky - Informace o předmětu
FC2031 Kompendium školské fyziky
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/3/0. 12 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Jan Válek, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- FC2024 Didaktika fyziky 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako závěrečné shrnutí kurzu fyziky s didaktickou projekcí do školské fyziky. Cílem je poskytnout jak celkový přehled, tak dostatečný nadhled, založený na vědomí integrujících fyzikálních idejí, znalosti obecných přístupů a porozumění konceptům dějů v přírodě v širších souvislostech přírodních věd. Výklad se opírá o znalost dílčích fyzikálních disciplín, aniž by znovu opakoval detaily. Důraz bude kladen na konceptuální fyziku
Cíle:
Vědomosti: systematizované základních pojmy fyziky s ohledem na základní koncepty fyziky;
Dovednosti: užití fyzikálních pojmů, zákonů, teorií při řešení komplexních problémů, včetně jejich komunikace do školské praxe;
Postoje: ownership na základě vlastních vědomostí a dovedností. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- systematizovat fyzikální poznatky; vytvořit si celistvý obraz o vzájemné propojenosti jednotlivých částí fyziky
- aplikovat integrující fyzikální ideje při didaktické transformaci obsahů do školského učiva,
- přistupovat k fyzikálním problémům v širších i mezioborových souvislostech. - Osnova
- 1. Experiment jako nástroj fyzikálního bádání a učení.
- 2. Vývoj od klasické fyziky ke kvantovému a relativistickému obrazu přírody.
- 3. Integrující pojmy fyziky (síla, energie, interakce atd.) a jejich didaktické využití ve výuce
- 4. Otázky vývoje fyzikální poznání světa.
- 5. Příprava didaktického testu z fyziky
- 6. Didaktická aplikace digitálních technologií ve vyučovacím procesu
- Literatura
- povinná literatura
- SVOBODA, Emanuel a KOLÁŘOVÁ, Růžena. Didaktika fyziky základní a střední školy: vybrané kapitoly. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1181-3.
- NAVRÁTIL, Vladislav, Jiřina NOVOTNÁ a Josef TRNA. Fyzikální olympiáda jako příklad motivace nadaných studentů. In Projektová výuka ve školství. první. Kunovice: Evropský polytechnický institut Kunovice, 2011, s. 131-142. Odborné knižní publikace. ISBN 978-80-7314-226-1. info
- HALLIDAY, David, Robert RESNICK a Jearl WALKER. Fyzika : vysokoškolská učebnice obecné fyziky. Translated by Jan Obdržálek - Jiří Komrska - Petr Dub. Vyd. 1. V Brně: Vysoké učení technické, 2000, vii, s. ISBN 8071962147. info
- MECHLOVÁ, Erika. Didaktika fyziky. 1.vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta, 1983, 260 s. info
- KAŠPAR, Emil. Didaktika fyziky : obecné otázky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 355 s. info
- VAŠEK, Lubomír a Václav SUCHÁNEK. Fyzikální olympiáda na ZDŠ. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977, 151 s. info
- doporučená literatura
- TRNA, Josef. Didaktika fyziky a psychologie. Pedagogická orientace. 1993, roč.3, č. 7, s. 77-83. ISSN 1211-4669. info
- TRNA, Josef. Didaktika fyziky jako samostatná vědní disciplína. Pedagogická orientace. 1992, roč.2, č. 5, s. 57-58. ISSN 1211-4669. info
- neurčeno
- MILÉŘ a HOLLAN: Klima a koloběhy látek, 2014, Moduly jako prostředek inovace v integraci výuky moderní fyziky a chemie (CZ.1.07/2.2.00/28.0182) http://amper.ped.muni.cz/gw/aktivity/klima.pdf http://amper.ped.muni.cz/gw/aktivity/clima_fluxes.pdf
- BÁRTOVÁ, Hana. Fyzikální olympiáda. Edited by Vladislav Navrátil. 1987, 71 l. info
- Výukové metody
- seminář, prezentování studentských výstupů, diskuse
- Metody hodnocení
- Student odevzdá do Odevzdávárny předmětu jeho vlastní řešení fyzikálních příkladů z Fyzikální olympiády s diskusí bodového hodnocení autorů. Příklady volí: 4 příklady ZŠ úrovně (kategorie E, F, G) a 4 příklady SŠ/G úrovně (kategorie A, B, C, D).
Při výstupu student předvede: pouze 2 příklady ZŠ úrovně a 2 příklady SŠ/G úrovně
Příklady volí podle svého zájmu.
Student představí jím zvolený digitální nástroj aplikovatelný do vyučovacího procesu do jím zvoleného tématu fyziky základní školy - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/FC2031