FC2829 Mezipředmětová výuka

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
1/0/1. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Ivana Medková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Ivana Medková, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
FC2024 Didaktika fyziky 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, aby budoucí učitelé přírodovědných předmětů dokázali uplatňovat mezipředmětové vztahy prostřednictvím integrované výuky, motivovat žáky ke studiu přírodovědných předmětů, k ochraně životního prostředí a k realizaci uvědomělého ekologicky šetrného jednání v kontextu udržitelného rozvoje (průřezové téma Environmentální výchova na základní škole). Důraz je kladen zejména na praktické úlohy a projekty podporující mezipředmětové vztahy, aplikaci učiva při řešení problémových situací v běžném životě, technické aplikace apod.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni využívat přírodovědné vědomosti a dovednosti při uplatňování integrované výuky a při řešení praktických problémových úloh. Dále získají:
Vědomosti o vybraných přírodovědných a environmentálních tématech s důrazem na vztah probírané látky k praxi, k přírodě, k technickým aplikacím apod.
Dovednosti: Dokázat motivovat žáky ke studiu přírodovědných předmětů, naplánovat zájmové přírodovědné činnosti vedoucí k motivaci žáků a k ochraně životního prostředí, identifikovat environmentální problémy, rozpoznat jejich vzájemné vztahy, navrhnout možná řešení environmentálních problémů a umět je prakticky využívat. Dále prezentovat svoji práci, komunikovat a vést diskusi na vybrané téma.
Postoje: Rozvinout ohleduplný vztah studenta k životnímu prostředí. Student by se měl naučit zohledňovat ekologické dopady svého jednání při rozhodování v běžném životě.
Osnova
  • Osnova je přizpůsobena vybraným tématům.
Literatura
    povinná literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2002, 96 s. ISBN 8072381571. info
    doporučená literatura
  • SVATOŇOVÁ, Hana. Integrovaná přírodověda 1-6. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 461 stran. ISBN 9788021058019. info
  • HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996, 75 s. ISBN 8085931338. info
  • JANÁS, Josef. Mezipředmětové vztahy a jejich uplatňování ve fyzice a chemii na základní škole. Vyd. 1. V Brně: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1985, 87 s. info
    neurčeno
  • JANÁS, Josef. Mezipředmětové vazby v přírodovědných předmětech. In Fyzika a didaktika fyziky 2. Brno: Masarykova univerzita, 1996, s. 14-17. Sborník prací pedagogické fakulty. ISBN 80-210-1405-9. info
Výukové metody
přednášky, diskuse, seminární práce
Metody hodnocení
Zpracování a prezentace seminární práce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/FC2829