IBIk02 Aplikace biologie 1 - příroda jako edukační prostředí

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Mgr. Vladislava Kolářová (cvičící), Mgr. Iva Frýzová (zástupce)
Mgr. Hana Korvasová (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící)
Alois Folta (pomocník)
Garance
Mgr. Iva Frýzová
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IBIk02/01: Pá 23. 2. 14:00–14:50 učebna 4, Pá 19. 4. 14:00–17:50 Botanická zahrada Kejbaly, Pá 17. 5. 8:00–11:50 Botanická zahrada Kejbaly, I. Frýzová, H. Korvasová, K. Ševčíková
Předpoklady
IBIk01 Integrovaný přírodovědný základ 2 && ! IBIk02 Aplikace biologie 1 - příroda jako edukační prostředí
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na aplikaci odborných přírodovědných znalostí do prostředí každodenního života v souladu s principy udržitelného života. Praktická výuka na fakultní modelové školní zahradě (pracoviště Kejbaly) je kombinována s výukou ve Školském zařízení pro environmentální vzdělávání Lipka s cílem připravit studenty po odborné i didaktické stránce pro výuku klíčových přírodovědných a environmentálních konceptů.
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
• na konkrétních příkladech vysvětlit princip a význam základních přírodních dějů a systémů umožňujících život na Zemi;
• rozlišovat a správně používat odborné a uživatelské termíny z oblasti biologie, ekologie a environmentalistiky,
• identifikovat a charakterizovat aktuální problémy životního prostředí České republiky a na globální úrovni,
• v rámci činnostního učení využívat přírodniny, přírodní a obnovitelné materiály jak k vyvozování nových konceptů, tak pro rozvoj kreativity, výtvarných dovedností a estetického vnímání,
• využívat venkovní prostředí jako prostředek a příležitost pro naplňování výchovně vzdělávacích cílů nejen přírodovědných předmětů
Osnova
  • část realizovaná v prostředí fakultní zahrady: 1. Fenologie - proměny přírody v průběhu roku;
  • 2. Bioodpad a jeho využívání v prostředí zahrady;
  • 3. Pokojové rostliny jako představitelé vybraných biomů;
  • 4. Zelenina a její pěstování jako příklad životního cyklu jednoletých bylin;
  • 5. Bylinky a okrasné jarní rostliny jako příklad životního cyklu vytrvalých bylin;
  • 6. Ovocné dřeviny jako fenologický indikátor klimatických změn;
  • 7. Praktické činnosti na zahradě - období jaro;
  • část realizovaná v prostředí školského zařízení Lipka:
  • 8. Aktuálních problémy životního prostředí České republiky;
  • 9. Globální problémy životního prostředí – klimatická změna;
  • 10. Cíle a metody environmentálního vzdělávání;
  • 11. Potenciál venkovního prostředí v kontextu environmentálního vzdělávání;
  • 12. Přírodní materiály jako prostředek k rozvoji senzorického a estetického vnímání;
Výukové metody
Terénní výuka, praktické činnosti, mikrovýstupy se žáky, diskuse
Metody hodnocení
příprava a prezentace skupinové seminární práce s problematikou klimatické změny; test ověřující znalosti z oblasti poznávání užitkových rostlin
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/IBIk02