PdF:OVp020 Úvod do didaktiky OV a ZSV 2 - Informace o předmětu
OVp020 Úvod do didaktiky OV a ZSV 2
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- OVp020/01: každou sudou středu 9:00–10:50 učebna 5, R. Štěrba
OVp020/02: každý sudý čtvrtek 16:00–17:50 učebna 36, R. Štěrba
OVp020/03: každou sudou středu 15:00–16:50 učebna 36, R. Štěrba
OVp020/04: každý lichý čtvrtek 9:00–10:50 učebna 50, R. Štěrba
OVp020/05: každý lichý čtvrtek 16:00–17:50 učebna 36, R. Štěrba - Předpoklady
- OVp015 Úvod do didaktiky OV a ZSV 1
Absolvování předmětu Úvod do didaktiky OV a ZSV 1. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Občanská výchova a základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-OV3S) (2)
- Občanská výchova a základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je hlouběji porozumět konceptu odpovědného občanství, pochopit strukturu občanského vzdělávání v kurikulu, naučit se pracovat se vzdělávacími cíli a reflektovat interdisciplinární pojetí občanské výchovy.
- Výstupy z učení
- Student dokáže vysvětlit pojetí předmětu OV a ZSV, formulovat vzdělávací cíle OV a ZSV, charakterizovat interdisciplinární pojetí předmětu ve vztahu ke koncepci tzv. Torontského modelu.
- Osnova
- 1-4 Koncept odpovědného občanství 5-6 Kompetenční pojetí občanského vzdělávání 7 Občanské vzdělávání v kurikulu 8-10 Cíle občanského vzdělávání 11-12 Interdisciplinární pojetí OV, holismus, Torontský model globální výchovy
- Literatura
- povinná literatura
- SOUKUP, Petr, ed. a KŘEČKOVÁ, Simona. Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy. 1. vyd. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2010. 151 s. ISBN 978-80-211-0609-3.
- STANĚK, Antonín. Výchova k občanství a evropanství. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007. ISBN 978-80-7182-224-0.
- HRACHOVCOVÁ, Marie, Viola HORSKÁ a Jan ZOUHAR. Pomáháme při tvorbě školního vzdělávacího programu : vzdělávací obor Výchova k občanství. 1. vyd. Albra: SPL - Práce, 2007, 127 s. ISBN 9788073610364. info
- Učení je skryté bohatství : zpráva Mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století". Translated by Michal Jon. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1997, 125 s. info
- PIKE, Graham a David SELBY. Globální výchova. Translated by Monika Cahová - Milan Caha. V Praze: Grada, 1994, 322 s. ISBN 8085623986. info
- doporučená literatura
- BEZCHLEBOVÁ, Mária. Tvoříme ŠVP v SOŠ a SOU: dějepis a výchova k občanství v kurikulární reformě. 1. vyd. Úvaly: Albra, 2006. ISBN 80-7361-035-3.
- TORNEY-PURTA, Judith., et al. (Eds.). Civic education across countries: Twenty-four national case studies from the IEA Civic Education Project. Amsterdam: IEA, 2001. 237 s. ISBN: 9051668341.
- Národní program rozvoje vzdělávání v České republice : Bílá kniha. Edited by Jiří Kotásek. Praha: Tauris, 2001, 98 s. ISBN 8021103728. info
- HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Druhé rozšířené a dopln. Brno: Paido, 2000, 127 stran. ISBN 8085931850. info
- PALOUŠ, Radim. Totalismus a holismus. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1996, 148 s. ISBN 8071842818. info
- HOŘEJŠOVÁ, Danuše. Didaktika občanské nauky a základů společenských věd. Vyd. 1. V Praze: Naše vojsko, 1994, 63 s. ISBN 8020604421. info
- Výukové metody
- Diskuse, samostatná a skupinová práce, vysvětlování.
- Metody hodnocení
- Aktivní 80% účast na seminářích (plnění zadaných úkolů). Ústní zkouška z vymezené problematiky.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/OVp020