SPDA004 Psychology of Disability

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The course provides students with knowledge about the psychological issues associated with illness and disability and in the psychology of disability. The course is using approaches from a number of theoretical and practical disciplines, especially medicine (psychiatry, neurology and other medical fields) and focuses on special education and psychology with the emphasis on supporting people with disabilities in their daily life.
Výstupy z učení
After completing the course, the student will be able to:
• Explain basic concepts of psychology of disability, pathopsychology, psychopathology focused on special education and the need of professionals in helping professions
• Know basic categories related to challenging and stressful life situations
• Know relations between physical and mental disorders and qualitative abnormalities related to cognition and personality
Osnova
  • 1. Definition of the subject matter. Psychology of disability, pathopsychology and psychopathology
    2. Norm, normality and abnormality. Models of abnormal behavior.
    3. Health and illness.
    4. Etiology and pathogenesis of mental disorders.
    5. Challenging life situations. Deprivation, frustration, conflict, trauma, crisis, and stress.
    6. Coping with challenging and stressful situations. Coping strategies.
    7. Mental health and personal lifestyle. Prevention and resilience.
    8. Quality of life.
    9. Description and classification of disorders of mental functions focusing on consciousness, attention, perception, cognition and intelligence, emotions and motivation, volition, instincts and personality. Emphasis is placed on psychological, educational and social perspectives.
Literatura
    povinná literatura
  • WEIS, Robert. Introduction to abnormal child and adolescent psychology. 3 edition. Los Angeles: Sage, 2018, xxviii, 65. ISBN 9781506339764. info
  • Oxford textbook of psychopathology. Edited by Theodore Millon - Paul H. Blaney - Roger Dale Davis. New York: Oxford University Press, 1999, xii, 732. ISBN 0195103076. info
Výukové metody
Theoretical presentations.
Metody hodnocení
Written exam.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, podzim 2024, jaro 2025.