CMS13 Reflektovaná praxe k výtvarným projektům

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1 den (6 hodin). 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům nejprve prostor pro přípravu a konzultaci s vyučující i ostatními studenty zadaných úkolů k reflektované praxi. Po splnění praxe poskytnout reflexi i sebereflexi zkušeností z vlastní pedagogické praxe realizované v rámci předmětu Reflektovaná praxe k výtvarným projektům a pomoci jim prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti ve vztahu k vlastní učitelské praxi.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student bude: a) lépe řešit podstatné aspekty pedagogických situací a otázek, které byly předmětem diskuse v seminářích – s ohledem na průběh diskusí v semináři dokáže např. revidovat svůj postoj k motivaci dětí či k řešení různorodých výukových problémů; b) cíleně využívat reflexi a sebereflexi jakožto nástroj profesního učení – dokáže např. pojmenovat souvislost mezi autoregulací vlastního prožívání ve třídě a výsledky učení dětí.
Osnova
  • Plánování, příprava a organizace výtvarného projektu či výtvarné tematické řady (zúčastněné pozorování a plánování na místě realizace) Realizace projektu v určených termínech se skupinou dětí předškolního věku Reflexe a prezentace (součinnosti s předmětem Výtvarné projekty s reflektovanou praxí). Individuální i skupinová práce s reflektivními poznámkami z praxe. Osvojování reflexe a sebereflexe jakožto nástroje profesního učení se zřetelem k obecně pedagogickému a psychologickému aspektu práce učitele.
Literatura
    doporučená literatura
  • HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1995. 57 s.
  • ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: SARAH, 1997. ISBN 80-902267-2-8
  • STADLEROVÁ, H. a kol. Zkušenost, odbornost, praxe v psychodidaktické přípravě učitele výtvarné výchovy v primárním vzdělávání. Brno: MU. ISBN978-80-210-539Babyrádová, H. (2005). Výtvarná dílna. Praha: TRITON. David J. (2008). Století dítěte a výzva obra
  • Kol. (1996). Tvořivost v práci učitele a žáka. Brno: Paido. Kirchnerová, V. & R. Rubešová (2014). Hravé tvoření pro malá stvoření. Praha: Portál. Kirchnerová, V. & R. Rubešová 2014. Výchova prožitkem. Tvořivé hry a činnosti pro MŠ. Praha: Portál. Smith
  • STADLEROVÁ, Hana, Pavla NOVOTNÁ a Eva KALIČINSKÁ. Děti pro Lidice. Children for Lidice. International Childrens Exhibition of Fine Arts Lidice. první. Brno: Památník Lidice. Masarykova univerzita., 2017, 173 s. ISBN 978-80-210-8823-8. info
  • HAZUKOVÁ, Helena. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010, 108 s. ISBN 9788072904341. info
  • SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Helena HAZUKOVÁ. Výtvarné čarování : artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. 2., upravené (V SPL-Práce. Úvaly: Albra (redakce SPL-Práce), 2010, 167 stran. ISBN 9788073610791. info
  • HAZUKOVÁ, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2000, 36 s. info
Výukové metody
Různé formy skupinové diskuse; práce s reflektivními poznámkami a profesním portfoliem pro výtvarné činnosti.
Metody hodnocení
Aktivní účast. Splnění hlavního úkolu: průběžná příprava výtvarného projektu (povinné konzultace) v rámci předmětu Výtvarné projekty s reflektovanou praxí, realizace projektu v rámci tohoto předmětu a reflexe (Výtvarné projekty s reflektovanou praxí). Odevzdání hodnotícího formuláře od provázejícího učitele z mateřské školy (příloha 15 - metodika) a závěrečná prezentace realizovaného (i navazujících nerealizovaných činností) výtvarného projektu či výtvarné (tematické) řady. Prezentace formou komentovaného videozáznamu, video či fotosekvencí. Reflexe.(v semináři Výtvarné projekty s reflektovanou praxí). Individuální i skupinová práce s reflektivními poznámkami z praxe. Osvojování reflexe a sebereflexe jakožto nástroje profesního učení se zřetelem k obecně pedagogickému a psychologickému aspektu práce učitele.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.