FC3016 Laboratorní cvičení z analytické chemie

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/2. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Jana Horská, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Horská, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Znalost obecné, anorganické a organické chemie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou:
získání základních návyků a zručností při provádění analytických postupů v analytické laboratoři;
dosažení co možná největší přesnosti a správnosti výsledků při praktických analýzách vzorků.
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto předmětu student získá:  vědomosti o získání základních návyků a zručností při provádění experimentů v analytické laboratoři a o dosažení co možná největší přesnosti a správnosti výsledků při praktických analýzách vzorků  dovednosti a zručnosti pro provádění praktických experimentů v analytické laboratoři  ucelený přehled, vztahující se k obsahu učiva daného předmětu (Skupinové reakce kationtů a aniontů. Selektivní reakce kationtů a aniontů. Gravimetrie. Odměrná analýza. Instrumentální analytické metody.).
Osnova
  • Bezpečnost práce v analytické laboratoři. Základní laboratorní analytické operace a techniky, pomůcky a přístroje.
  • 1. Skupinové reakce iontů. A. Skupinové reakce kationtů. B. Skupinové reakce aniontů.
  • 2. Selektivní reakce kationtů.
  • 3. Selektivní reakce aniontů.
  • 4. Gravimetrie. A. Stanovení železa jako Fe2O3. B. Stanovení niklu diacetyldioximem.
  • 5. Alkalimetrie. A. Standardizace 0,1 mol.dm-3 roztoku NaOH na šťavelovou kyselinu. B. Stanovení H3PO4. C. Stanovení kyseliny octové v octu. D. Stanovení amoniakálního dusíku dle Hanuše. E. Potenciometrické stanovení H3PO4.
  • 6. Acidimetrie A. Standardizace 0,1 mol.dm-3 odměrného roztoku HCl na Na2CO3. B. Stanovení Na2CO3 v NaOH dle Winklera.
  • 7. Chelatometrie A. Standardizace 0,05 mol.dm-3 odměrného roztoku chelatonu. B. Stanovení Ca2+ a Mg2+ vedle sebe. C. Stanovení hořčíku titrací na indikátor eriochromčerň T. D. Stanovení Cu2+.
  • 8. Argentometrie A. Standardizace 0,05 mol.dm-3 roztoku AgNO3 dle Mohra nebo Fajanse. B. Stanovení Cl- s vizuální indikací bodu ekvivalence. C. Stanovení halogenidů s potenciometrickou indikací.
  • 9. Manganometrie a jodometrie. A. Standardizace 0,02 mol.dm-3 roztoku KMnO4 na šťavelovou kyselinu. B. Stanovení Fe2+. C. Standardizace 0,1 mol.dm-3 roztoku Na2S2O3 na K2Cr2O7. D. Standardizace 0,05 mol.dm-3 roztoku jódu na Na2S2O3. E. Jodometrické stanovení kyseliny askorbové.
  • 10. Spektrofotometrie. A. Stanovení železa 1,10-fenanthrolinem. B. Stanovení železa kyselinou sulfosalicylovou. C. Stanovení Cd2+ 4-(2-pyridylazo)-resorcinem. D. Stanovení NO3- po redukci na NO2- sulfanilovou kyselinou a N-(1-naftyl)-ethylendiamin dihydrochloridem. E. Stanovení beta-karotenu.
  • 11. Chromatografie na tenké vrstvě – separace směsí rostlinných barviv.
  • 12. Vyhodnocování výsledků laboratorních úloh – počítačové programy.
Literatura
    povinná literatura
  • Dostál V., Šimek J., Důkaz některých anorganických iontů vybranými analytickými reakcemi, Skripta UP Olomouc, 2. upr. a dopl. vyd. Olomouc 2000. 76 s.
    doporučená literatura
  • A. Okáč, Analytická chemie kvalitativní, Academia, Praha 1966.
  • JANČÁŘ, L. Analytická chemie. Dostupné z World Wide Web: http://www.is.muni.cz. Viz Studijní materiály předmětu PedF: CH2BP_4P1P.
  • JANČÁŘ, Luděk a Irena JANČÁŘOVÁ. Analytická chemie - laboratorní cvičení. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 141 s. ISBN 80-210-1579-9. info
Výukové metody
laboratorní cvičení
Metody hodnocení
zápočet;
písemný test.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.