IBIp02 Aplikace biologie 1 - příroda jako edukační prostředí

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Mgr. Hana Korvasová (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící)
Garance
Mgr. Iva Frýzová
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na aplikaci odborných přírodovědných znalostí do prostředí každodenního života v souladu s principy udržitelného života. Praktická výuka na fakultní modelové školní zahradě (pracoviště Kejbaly) je kombinována s výukou ve Školském zařízení pro environmentální vzdělávání Lipka s cílem připravit studenty po odborné i didaktické stránce pro výuku klíčových přírodovědných a environmentálních konceptů.
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
• na konkrétních příkladech vysvětlit princip a význam základních přírodních dějů a systémů umožňujících život na Zemi;
• rozlišovat a správně používat odborné a uživatelské termíny z oblasti biologie, ekologie a environmentalistiky,
• identifikovat a charakterizovat aktuální problémy životního prostředí České republiky a na globální úrovni,
• v rámci činnostního učení využívat přírodniny, přírodní a obnovitelné materiály jak k vyvozování nových konceptů, tak pro rozvoj kreativity, výtvarných dovedností a estetického vnímání,
• využívat venkovní prostředí jako prostředek a příležitost pro naplňování výchovně vzdělávacích cílů nejen přírodovědných předmětů
Osnova
  • 1. Základní přírodní děje a systémy umožňující život na Zemi
  • 2. Pokojové rostliny jako představitelé vybraných biomů
  • 3. Zelenina a její pěstování jako příklad životního cyklu jednoletých bylin
  • 4. Bylinky a okrasné jarní rostliny jako příklad životního cyklu vytrvalých bylin
  • 5. Aktuálních problémy životního prostředí České republiky
  • 6. Globální problémy životního prostředí – klimatická změna
  • 7. Ovocné dřeviny jako fenologický indikátor klimatických změn
  • 8. Polní plodiny – vliv zemědělství na krajinu
  • 9. Cíle a metody environmentálního vzdělávání
  • 10. Potenciál venkovního prostředí v kontextu environmentálního vzdělávání
  • 11. Praxe s výukou v zahradě – skupinové mikrovýstupy se žáky
  • 12. Přírodní materiály jako prostředek k rozvoji senzorického a estetického vnímání
Literatura
    povinná literatura
  • Václavíková, D. (2015). Šlokní užitková zahrada. Vsetín: Líska. Dostupné z http://www.liska-evvo.cz/doc/cb334a6a-8f85-11e5-98c8-52540021ce28/@@download
    doporučená literatura
  • VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
Výukové metody
Terénní výuka, praktické činnosti, mikrovýstupy se žáky, diskuse
Metody hodnocení
písemný test
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.