IPP05 Pedagogicko-psychologická praxe

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/2. 4 konzultace a 8 hodin praxe v ZŠ za semestr v KS. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Sklepníková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět poskytuje studentům prostor k získání náhledu na vlastní interakční dovednosti, podporuje jejich tvořivost, osobnostní a sociální rozvoj. Studenti pozorují edukační realitu jako zdroj utváření profesního vidění a sebereflexe. Cílem kurzu je seznámit se s konceptem efektivní komunikace, pracovat s profesním portfoliem a uvědomit si své silné i slabé stránky. Praxe probíhá na základních školách dle vlastního výběru. Na praxi navazují semináře, kde studenti řeší konkrétní úkoly a reflektují zážitky z praxe, které zasazují je do teoretického kontextu sociální psychologie.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: rozpoznat efektivní komunikaci; diagnostikovat své individuální charakteristiky; vytvářet své profesní portfolio; znát silné stránky své osobnosti a rozvíjet je.
Osnova
  • Moje silné stránky Znaky efektivní komunikace Profesní portfolio Reflexe praxe, rozvoj profesního vidění
Literatura
    povinná literatura
  • Slezáčková, A. (2010). Silné stránky charakteru a ctnosti. In Blatný, M. et al., Psychologie osobnosti. Praha: Grada.
  • Blatný, M. (2010). Sebepojetí z pohledu sociálně-kognitivní psychologie. In Blatný a kol. Psychologie osobnosti. Hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada.
  • Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Edited by Eva Machková. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 187 stran. ISBN 9788026203742. info
    doporučená literatura
  • Valenta, J. (2000). Učit se být. Praha: Agentura Strom.
  • Way, B. (2014). Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku a ARTAMA.
  • Tomková, A. & Marušák, R. & Provazník, J. (2012). Spolupráce dětí 1. a 2. stupně ZŠ při rozvoji čtenářské gramotnosti. Praha: PedF UK.
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Václav MERTIN. Hry pomáhají s problémy : hry a hrátky pro rodiče a dítě. Vyd. 3. Praha: Portál, 2012, 159 s. ISBN 9788026200536. info
  • MARUŠÁK, Radek, Olga KRÁLOVÁ a Veronika RODOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy : využití metod a technik. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 126 s. ISBN 9788073674724. info
  • CLARK, Jim. Lekce pro život : drama a integrované kurikulum. Edited by Marie Pavlovská, Translated by Eva Leňová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 127 s. ISBN 9788021045804. info
    neurčeno
  • Slezáčková, A. (2012). Pozitivní psychologie. Praha: Grada.
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Pozitivní psychologie. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015, 195 stran. ISBN 9788026209782. info
  • HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život : sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 2. vyd. Praha: Portál, 1995, 146 s. ISBN 8071780421. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život : sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 174 s. ISBN 8085282798. info
Výukové metody
Diskuze, skupinová práce, přednáška, domácí práce
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích a na praxi v základních školách, plnění zadaných úkolů, vedení pedagogického deníku, hodnocení studenta na pedagogicko-psychologické praxi, vedení profesního portfolia.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.