ITVp081 Didaktika tělesné výchovy a výchovy ke zdraví 3

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Předpoklady
ITVp061 Didaktika tělesné výchovy a výchovy ke zdraví 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu je student schopen aplikovat teoretické vědomosti o problematice ochrany a podpory zdraví do didaktické a praktické roviny školního prostředí. Dokáže využít poznatky a dovednosti z předchozího studia k didaktické analýze učiva, vytvoření tematického plánu a k přípravě vhodných metodických námětů dle dílčích obsahových okruhů o zdraví člověka na 1. stupni základní školy.
Výstupy z učení
Student je schopen navrhnout vhodná opatření podpory zdraví dětí mladšího školního věku ve školním i mimoškolním prostředí, analyzovat školské dokumenty a na jejich podkladě zhodnotit školní vzdělávací programy a další dokumentaci škol z hlediska podpory zdraví, zhodnotit didaktický aparát. Dokáže sestavit tematický plán a na základě podrobné didaktické analýzy učiva tematického okruhu Člověk a jeho zdraví připravit a prezentovat dílčí část didakticky zpracovaného učiva. Student rozumí složkám pohybového režimu člověka a dokáže spoluvytvářet podmínky pro odpovídající pohybový režim žáků ve škole i mimo školu.
Osnova
  • 1. Člověk a zdraví - vymezení tematiky v aktuálních školských dokumentech. Metody a možnosti výchovy ke zdraví ve školním i mimoškolním prostředí. Výchova ke zdraví v každodenní praxi učitele 1. stupně základní školy. Legislativa týkající se ochrany a podpory zdraví dětí a pedagogů. 2 Praktická aplikace výchovy ke zdraví ve školních vzdělávacích programech a didaktickém aparátu (učebnice, pracovní učebnice, pracovní sešity, pracovní listy) pro vzdělávací oblast Člověk a jeho svět. 3 - 10 Didaktická transformace následujících témat: Lidské tělo, První pomoc, Péče o zdraví, Výživa a zdraví (vč. přípravy pokrmů), Pohyb a zdraví, Pohybový režim, Základy rodinné a sexuální výchovy, Návykové látky a zdraví, návykové chování, Osobní bezpečí, Situace hromadného ohrožení. 11 Aktuální programy podpory zdraví ve školním prostředí. Minimální preventivní program. Příprava školních a třídních projektů podpory zdraví. 12 Poradenská činnost mimoškolních organizací, poradenská a vzdělávací centra orientovaná na problematiku zdraví člověka.
Literatura
    povinná literatura
  • • Program podpory zdraví ve škole: rukověť projektu Zdravá škola
  • • MUŽÍKOVÁ, L. Škola a zdraví pro 21. století, 2010 : podněty pro implementaci výchovy ke zdraví do školních vzdělávacích programů. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. 141 s. ISBN 9788073921439. info • Výživa a pohyb jako součá
  • Pohyb a výživa: šest priorit v pohybovém a výživovém režimu žáků na 1. stupni ZŠ : pokusné ověřování účinnosti programu zaměřeného na změny v pohybovém a výživovém režimu žáků ZŠ [Online]. (2014). Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
  • MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015, 312 stran. ISBN 9788024753515. URL info
  • Výživa a pohyb jako součást výchovy ke zdraví na základní škole : příručka pro učitele. Edited by Vladislav Mužík. Brno: Paido, 2007, 150 stran. ISBN 9788073151560. info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2006, 311 s. ISBN 8073670593. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
Výukové metody
Studenti budou diskutovat o různých tématech v souladu s osnovou kurzu.
Metody hodnocení
Semináře: příprava a prezentace didaktické části vzdělávací oblasti Člověk a zdraví. Předmět je uzavřen kolokviem.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.