RJ1113 Mimovýukové aktivity v ruštině

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/1. blokově. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lucie Vahalová (přednášející)
Garance
Mgr. Lucie Vahalová
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Znalost ruského jazyka.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je zapojení studentů do aktivit katedry a umožnění "natrénovat" tak pedagogické kompetence nezbytné pro výkon učitelské profese; organizace popularizačních aktivit spojených s ruštinou (MjUNI, koncerty, příprava výuky pro návštěvy škol, soutěže, besedy a další mimovýukové aktivity - dle vlastního výběru), ve kterých si studenti procvičí aplikaci teoretických poznatků z výuky ruštiny do praktické činnosti.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu budou studenti znát základní postupy potřebné k organizaci mimovýukových aktivit; budou schopni uspořádat či se podílet na organizaci akcí spojených s ruským jazykem.
Osnova
  • 1. Výběr mimovýukové aktivity, které se student bude účastnit
  • 2. Příprava a organizace celé akce (plán akce, materiály, pomůcky aj.)
  • 3. Aktivní účast na vybrané mimovýukové aktivitě/realizace aktivity, aj.
  • 4. Zhodnocení mimovýukové aktivity a sebehodnocení
  • 5. Zpracování závěrečné práce dle požadovaných náležitostí (popis aktivity, popis zážitků, popis vlastní motivace, sebereflexe, odkazy, fotografie, aj.)
  • 6. Odevzdání závěrečné práce
Literatura
    doporučená literatura
  • NĚMEC, Jiří a Michal KAPLÁNEK. Volný čas mládeže. In Kaplánek, M. Čas volnosti – čas výchovy. 1. vyd. Praha: Portál, s.r.o., 2012, s. 145-163. ISBN 978-80-262-0450-3. info
  • JANÍK, Tomáš a Petr NAJVAR. Fred A. J. Korthagen - Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 294 s. ISBN 978-80-7315-221-5. info
Výukové metody
Popularizační aktivity spojené s ruským jazykem:
- mimovýukové aktivity a jejich organizace/pomoc při organizaci (MjuNI, Noc vědců, Festival vědy, návštěvy škol, Puškinův památník, aj.);
- aktivní účast na akci spojené s ruštinou (návštěvy koncertů, besed, přednášek, divadla v ruském jazyce);
- dobrovolnictví - doučování v RJ, kroužky v RJ;
- výjezd do zahraničí - Erasmus, letní či zimní školy (v rámci studia), dovolená v rusky mluvících zemích, aj.
Metody hodnocení
Zpracování zápočtové práce a její odevzdání ve zkouškovém období. Zápočtová práce může být odevzdána ve formátech:
- WORD/PDF (esej);
- POWERPOINT (prezentace);
- VIDEO.
Závěrečná práce obsahuje seznam mimovýukových aktivit/akcí, kterých se student účastnil, jejich podrobný popis a náplň. Student také popisuje a zhodnocuje své zkušenosti - co se mu líbilo/nelíbilo, co by mohl zlepšit, jak přesně se zapojil, popisuje svoji motivaci, zaměřuje se i na sebereflexi. Práce jsou doplněny o fotografie, odkazy, materiály (pokud je student vytvořil). Práce mohou být napsány v češtině/ruštině.
Vyučovací jazyk
Ruština
Informace učitele
Studenti si mohou předmět zapisovat kdykoli v průběhu studia, doporučuje se však zapsání v posledním (6. semestru), kdy je zcela jasné, že se studenti na jakékoli mimovýukové aktivitě v ruštině již podíleli. Adekvátnost (náplň a délku) odevzdané práce posuzuje vyučující předmětu. Mimovýukové aktivity si studenti volí sami dle vlastního zájmu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/RJ1113