SP2111 Logopedie a surdopedie 1 – NKS

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 2 bloky pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Intaktní komunikační schopnost - studujícím je udělen souhlas se zápisem na základě předložení aktuální zprávy od klinického logopeda/foniatra
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Předmět si zapisují všichni, mimo neslyšících studentů
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je porozumět a umět vysvětlit proces logopedické intervence u dětí v raném věku. Student získá teoretické znalosti o problematice vývoje řeči a jazykových schopností. Osvojí si postupy při stimulaci vývoje řeči a jazykových schopností. Získá základní kompetence v oblasti komunikace s klienty a mezioborové spolupráce.
Výstupy z učení
Orientace v problematice vývoje řeči a jazykových schopností;
orientace v možnostech mezioborové spolupráce v rámci logopedické intervence u dětí v raném a předškolním věku;
schopnost diskutovat problematiku dětí s identifikovatelným a potenciálně identifikovatelným rizikem ve vývoji řeči;

aplikace získaných poznatků na praktické případy u dětí s deficity ve vývoji řeči a jazykových schopností.
Osnova
  • Základní atributy jazyka a řeči.
  • Verbální komunikace, nonverbální komunikace, současné aspekty ontogeneze řeči a jazykových schopností.
  • Charakteristika jazykových rovin (lexikálně-sémantická, morfologicko-syntaktická, foneticko-fonologická, pragmatická).
  • Raná logopedická intervence – vymezení, současný stav poskytování rané logopedické intervence v ČR a zahraničí.
  • Kategorie dětí s identifikovatelným a potenciálně identifikovatelným rizikem ve vývoji řeči a jazykových schopností.
  • Dítě s opožděním ve vývoji řeči a jazykových schopností – charakteristika, možnosti intervence.
  • Dítě s poruchou zvuku řeči – huhňavostí, palatolálií. Orofaciální rozštěpy – etiologie, klasifikace. Interdisciplinární péče u dětí s orofaciálními rozštěpy v raném věku.
Literatura
    povinná literatura
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Koncepce rané logopedické intervence v České republice : teorie, výzkum, terapie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 286 s. ISBN 978-80-210-7561-0. info
  • SMOLÍK, Filip a Gabriela MÁLKOVÁ. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku : osvojování slovní zásoby a gramatiky, rozvoj fonologických schopností a fonologického povědomí, poruchy jazykového vývoje, diagnostika jazykových schopností. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 248 s. ISBN 9788024742403. URL info
  • HORŇÁKOVÁ, Katarína, Svetlana KAPALKOVÁ a Marína MIKULAJOVÁ. Jak mluvit s dětmi : od narození do tří let. Translated by Kateřina Slavíková. Vydání první. Praha: Portál, 2009, 167 stran. ISBN 9788073676124. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006, 228 s. info
Výukové metody
teoretická příprava, praktická výuka, skupinová práce, domácí příprava, diskuse
Metody hodnocení
Ústní zkouška. Student zpracuje případovou studii dítěte s deficity ve vývoji řeči a jazykových schopností v rozsahu cca 2-3 strany formátu A4.
Navazující předměty
Informace učitele
Další literatura
Bytešníková, I. (2017). Interdisciplinární přístup v rané logopedické intervenci. Brno: MU. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: MU.


Ciccotti, S. (2008) Rozumíte svému děťátku? Zajímavé psychologické experimenty pro lepší pochopení nejmenších dětí. Praha: Portál.


Hartmann, B., Lange, M. (2008) Mutismus v dětství, mládí a dospělosti. Praha: Triton.


Kittel, A. (1999) Myofunkční terapie. Praha: Grada Publishing.


Love, R. J., Wanda, G. W. (2009) Mozek a řeč: Neurologie nejen pro logopedy. Praha: Portál.


Mikulajová, M., Rafajdusová, I. (1993) Vývinová dysfázia. Špecificky narušený vývin reči. Bratislava.


Neubauer, K. (2011) Artikulace a fonologické rozlišování hlásek. Havlíčkův Brod: Tobiáš.


Ohnesorg, K. (1986) Fonetika pro logopedy. Praha.


Owens, R. E: Language development: An introduction. (2008). Boston: Allyn and Bacon.


Oravkinová, Z. Raná logopedická intervencia u detí s rázštepom pery a podnebia. (2010). Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateĺstvo.


Rossetti, L. M. (2001) Communication intervention. Birth to three. Canada: Singular.


Slančová, D. Štúdie o detskej reči. (2008). Prešov: Filozofická fakulta.


Průcha, J. (2011) Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada Publishing


Seidlová Málková G., Smolík, F. (2014) Diagnostika jazykového vývoje. Diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku. Praha: Grada Publishing, a.s.


Vitásková, K., Peutelschmiedová, A. (2005) Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého.

Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět si zapisují všichni, mimo neslyšících studentů.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.