SP3610 Obor: Logopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/4/0. 4 bloky pro kombinované studium. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Michaela Plšková (cvičící)
Mgr. Kateřina Richterová (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je student/ky seznámit s organizací vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností, se systémem podpory ze strany školských poradenských zařízení i pracovišť; představit studentům jednotlivé formy narušené komunikační schopnosti a speciální vzdělávací potřeby žáka s těmito obtížemi v kontextu vzdělávacího procesu.
Výstupy z učení
Student/ka si osvojí odbornou terminologii související s formami narušené komunikační schopnosti v kontextu vzdělávacího procesu, seznámí se s možnostmi podpory žáků s těmito obtížemi. Prakticky se seznámí s možnostmi rozvoje komunikační schopnosti žáků i s využitím prostředků alternativní a augmentativní komunikace.
Osnova
  • Vymezení oboru logopedie – vymezení základní terminologie a souvislostí. Logoped, logopedický asistent. Komunikace, komunikační schopnosti, komunikační proces. Význam komunikace v životě člověka. Etapy komunikačního procesu. Systém péče o osoby s narušenou komunikační schopností v České republice. Platná legislativa v poskytování logopedické intervence. Mezioborová spolupráce v kontextu podpory žáka s narušenou komunikační schopností. Vývoj řeči a jazyka jako východisko pro zvládání školních dovedností – stadia vývoje, předřečové období a vlastní vývoj řeči. Rozvoj komunikační schopnosti v kontextu nároků školní docházky a osvojování školních dovedností. Narušení článkování řeči – dyslalie a dysartrie. Vymezení pojmů, symptomatologie, podpora žáka s těmito formami narušené komunikační schopnosti. Narušení plynulosti řeči – balbuties a tumultus sermonis. Vymezení pojmů, symptomatologie, podpora žáka s těmito formami narušené komunikační schopnosti. Narušení zvuku řeči – rinolalie a palatolalie. Vymezení pojmů, symptomatologie, podpora žáka s těmito formami narušené komunikační schopnosti. Získané formy narušené komunikační schopnosti různé etiologie – mutismus, afázie. Vymezení pojmů, symptomatologie, podpora žáka s těmito formami narušené komunikační schopnosti. Specifický logopedický nález – vymezení pojmu, specifika komunikace žáka s těmito obtížemi a jeho podpora. Poruchy hlasu – vymezení pojmů, problematika hlasové hygieny. Sekundární poruchy komunikace u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, přístupy k podpoře a rozvoji komunikační schopnosti. Alternativní a augmentativní komunikace – vymezení terminologie, komunikační systémy aplikované v naší praxi; možnosti využití systémů AAK v rozvoji komunikační schopnosti. Role asistenta pedagoga ve vzdělávacím procesu žáka s narušenou komunikační schopností. Dokumentace – Zpráva a Doporučení – struktura, terminologie.
Literatura
    neurčeno
  • BENDOVÁ, Petra. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Vydání 1. Praha: Grada, 2011, 150 stran. ISBN 9788024738536. URL info
  • MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 511 stran. ISBN 9788073678593. info
Výukové metody
seminář, domácí příprava, diskuze, seminární práce/prezentace - povaha výstupu bude dohodnuta ve výuce
Metody hodnocení
průběžné testování, závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75 % správných odpovědí); ústní zkouška, reflexe seminární práce
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.