SPROC_PPS1 Patopsychologie 1

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/1. 12 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět poskytuje základní orientaci v psychologické problematice lidí s chronickým onemocněním, lidí s postižením a lidí s některými druhy duševního onemocnění. Předmět je koncipován široce s využitím řady teoretických a praktických oborů zejména medicínských (psychiatrie, neurologie a další) a je zaměřen do speciální pedagogiky, psychologie, event. sociologie a ve svých cílech sleduje podporu lidí s jinakostí a jejich uplatnění v životě. Cíle předmětu je naučit studující základní pojmy, kterými lze charakterizovat a popisovat psychologické fenomény, jež se vyvíjejí mimo normu, pochopit mechanismus vývoje psychických odchylek, zvládnout terminologii poruch jednotlivých psychických funkcí a pochopit psychologickou problematiku nemocných a zdravotně postižených, tak aby absolvent*ka mohl aktivně komunikovat s ostatními odborníky*cemi.
Výstupy z učení
Studující po absolvování předmětu: - zná psychologickou problematiku různých druhů postižení, handicapu a některých nejčastějších duševních onemocnění - je schopen odborné spolupráce v multioborovém týmu zahrnující lékaře, psychology a další odborníky - orientuje se v psychologických charakteristikách lidí s jinakostí a dokáže na ně adekvátně reagovat -znát východiska a okolnosti interpretace psychopatologických jevů, zejména v sociálních souvislostech.
Osnova
  • 1. Předmět a význam patopsychologie, patopsychologie v psychologii, vývoj od pojetí patopsychologického k funkčnímu pojetí a jinakosti
  • 2. Norma a pojetí normy, otázka normality, postižení, jinakost, handicap, duševní onemocnění
  • 3. Trendy a proměny terminologie, duševní zdraví jako kontinuum, jinakost jako součást kontinuua versus norma a patologie
  • 4. Kvalita života lidí s jinakostí, zkušenost, plasticita a vrstevnatost odlišnosti, východiska pro inkluzivní společnost a vzdělávání
  • 5. Příčiny duševních onemocnění, dědičnost psychických vlastností a vlivy prostředí, faktory vzniku postižení
  • 6. Poruchy psychických funkcí
  • 7. Poruchy kognitivních procesů
  • 8. Poruchy vnímání
  • 9. Poruchy paměti
  • 10. Poruchy myšlení
  • 11. Poruchy řeči
  • 12. Poruchy emocí a motivace
  • 13. Poruchy pudů
  • 14. Poruchy vůle
  • 15. Poruchy vědomí a pozornosti
  • 16. Psychologie lidí s odlišností, odlišnosti psychologie osobnosti lidí s různými druhy postižení
  • 17. Rodina dítěte s jinakostí
  • 18. Sebevnímání a sebepojetí u lidí s jinakostí
  • 19. Somatická nemoc jako psychologický problém, prožívání nemoci, psychosomatika
  • 20. Důsledky smyslového postižení a NKS v komunikaci, chování a prožívání
  • 21. Psychologické vyšetření, spolupráce psychologa, psychiatra a speciálního pedagoga
Literatura
    doporučená literatura
  • PUGNEROVÁ, Michaela a Jana KVINTOVÁ. Přehled poruch psychického vývoje. Vydání 1. Praha: Grada, 2016, 293 stran. ISBN 9788024754529. URL info
  • OREL, Miroslav. Psychopatologie : nauka o nemocech duše. 2., aktualizované a doplně. Praha: Grada, 2016, 338 stran. ISBN 9788024755168. info
  • ČEŠKOVÁ, Eva a Hana KUČEROVÁ. Psychopatologie a psychiatrie : pro psychology a speciální pedagogy. Edited by Mojmír Svoboda. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012, 317 s. ISBN 9788026202165. URL info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2012, 870 s. ISBN 9788026202257. info
Výukové metody
Přednáška, diskuze, skupinová interaktivní práce, samostudium.
Metody hodnocení
Písemný test, rešerše odborných zdrojů, peer to peer reflexe rešerše.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024.