SPc203 Specifické poruchy učení 1

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
18 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Petra Dvořáčková (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům komplexní vhled do problematiky vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení. V rámci předmětu jsou studentům představeny základní souvislosti realizace diagnostiky, poradenství a intervence u cílové skupiny. Pozornost je věnována procesu vzdělávání a jeho podmínkám v kontextu celoživotního vzdělávání. Důraz je kladen na roli speciálního pedagoga ve vzdělávání cílové skupiny.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen: definovat terminologii vztahující se ke specifickým poruchám učení; popsat projevy jednotlivých typů specifických poruch učení a jejich vliv na edukační proces žáka; popsat vliv specifických poruch učení na vývoj osobnosti jedince; orientovat se v systému vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení; definovat a popsat diagnostické nástroje využívané k detekci oslabených funkcí podmiňujících vznik specifických poruch učení; definovat služby pedagogicko-psychologické poradny určené žákům se specifickými poruchami učení; popsat služby poskytované žákům se specifickými poruchami učení školním poradenským pracovištěm a spolupráci v multidisciplinárním týmu ve škole;
Osnova
  • Vymezení specifických poruch učení (SPU) a jejich příčin - základní pojmy SPU a etiologie (z tuzemského a mezinárodního hlediska). Rizikové faktory vzniku specifických poruch učení v předškolním věku - teorie Dílčích oslabení výkonu (Scharingerová, 1994)/Deficitů dílčích funkcí (Sindelar, 1996; Zelinková, 2015). Kontext školní zralosti a připravenosti ve vztahu ke vzniku specifických poruch učení. Diagnostika oslabených funkcí v předškolním, mladším školním věku, v dospívání a dospělosti. Specifika edukačního procesu (metody výuky, formy výuky, hodnocení, aj.) a edukační dráhy u žáků se specifickými poruchami učení. Charakteristika základních aktérů edukačního procesu v kontextu žáků se SPU (role učitele, rodičů, spolužáků, žáka samotného). Specifika socializace, emočního a psychického vývoje žáka čelícího dlouhodobému neúspěchu. Služby pedagogicko-psychologického poradenství ve školách a mimo ně určené žákům se SPU a spolupráce v multidisciplinárním týmu.
Literatura
    doporučená literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-232-1. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha: Portál, 2009, 263 s. ISBN 9788073675141. info
  • JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 175 s. ISBN 9788073674748. info
Výukové metody
interaktivní seminář, diskuse, individuální/skupinová práce, praktické ukázky
Metody hodnocení
K ukončení předmětu je potřeba splnit následující požadavky: Plnění semestrálního úkolu dle zadání učitele Aktivní účast na semináři a 80 % docházky. Ukončení: Zkouška = písemný test. K úspěšnému absolvování student musí dosáhnout alespoň 70 %.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.