XTV13 Zdravotně preventivní a pohybové aktivity

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/0. 4 hodiny, + kurz 3 dny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PaedDr. Hana Janošková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu je student schopen porozumět a v praxi aplikovat problematiku zdravého, účelného a ekologicky pojatého pobytu v přírodě se zaměřením na konkrétní zdravotně preventivní aktivity uplatňované v rámci letních školek v přírodě, zejména turistiku všeho druhu.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student rozumí, vysvětlí a v praxi aplikuje základní poznatky z oblasti turistiky a pobytu v přírodě se zaměřením na zdravotně preventivní pohybové aktivity. Vhodně propojuje jednotlivá výuková témata metodou terénní výuky. Osvojí si organizaci a řízení soutěží, her.
Osnova
  • 1. - 2. Zásady kulturně poznávací činnosti a ekologické výchovy, pohybová složka turistiky, pokyny pro přípravu, organizaci a vlastní realizaci různých forem pobytu v přírodě se zaměřením na letní školku v přírodě. Legislativa spojená se školkami v přírodě, zásady první pomoci, civilní ochrana obyvatelstva, přežití v přírodě.
  • 3. - 5. Základní turistické dovednosti – turistika: Organizace výletu, táboření, orientace v přírodě a topografie.
  • 6. - 9. Základní turistické dovednosti – cykloturistika: Organizace výjezdu, dopravní výchova, technika jízdy, zásady bezpečnosti, specifika dětské cyklistiky, průpravná cvičení a cyklistické hry.
  • 10. - 12. Základní turistické dovednosti – kanoistika a vodní turistika: Technika jízdy na stojaté vodě, základy vodáctví.
Literatura
    povinná literatura
  • DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte. Vydání první. Praha: Portál, 2002, 137 stran. ISBN 8071786934. info
  • BARTŮNĚK, Dušan. Hry v přírodě s malými dětmi : hry a cvičení v přírodě pro děti ve věku od 4 do 8 let. Illustrated by Jana Kudličková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 159 s. ISBN 8071785393. info
    doporučená literatura
  • OTTOMANSKÁ, Vladimíra, 2019. Když se řekne rozcvička: pohybové aktivity pro předškolní děti. Ilustroval Patricie KOUBSKÁ. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1439-7.
  • ZOUHAROVÁ, Kateřina, 2012. Škola v přírodě hrou. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3998-4.
  • NEUMAN, Jan. Turistika a sporty v přírodě :[přehled základních znalostí a dovedností pro výchovu v přírodě]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 197 s. ISBN 8071783919. info
  • LOCHMANOVÁ, Ludmila a Ferdinand MAZAL. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 107 s. ISBN 8085783215. info
    neurčeno
  • POSPÍŠILOVÁ, Zuzana, 2017. Zimní škola v přírodě: tajemné stopy. Ilustroval Markéta VYDROVÁ. Praha: Bambook. Čtení pro prvňáčky. ISBN 978-80-271-0136-8.
Výukové metody
Vícedenní výukový kurz. Teoretická příprava, praktická cvičení v outdoorovém prostředí, samostatná příprava a organizace soutěží a her.
Metody hodnocení
Aktivní účast a splnění požadavků kurzu v plném rozsahu
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Poznámka k četnosti výuky: + kurz 3 dny.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.