SPBK_SDI2 Speciální didaktiky 2

Pedagogická fakulta
podzim 1999
Rozsah
0/0/8. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D. (přednášející), Mgr. Jitka Halešová (zástupce)
PaedDr. Marie Procházková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Alena Sobotková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Halešová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • surdopedie Reedukace sluchu, odezírání, daktylotika, obsahová a zvuková stránka řeči, modulační faktory, přehled českých hlásek, rozdělení, artikulace a chyby jednotlivých hlásek a jejich náprava, znaková řeč, totální komunikace, různé způsoby komunikace, specifika práce s nedoslýchavým a neslyšícím. Komunikační formy sluchově postižených - posunky, mimika, gestikulace, znaky. Problematika tlumočení, osvojování znakové zásoby, tlumočnické služby, základní pokyny pro kontakt slyšícího k neslyšícím. somatopedie Metodika práce s dětmi předškolního věku s tělesným postižením se zaměřrním na rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky. Obsah a a metodika předmětu "dorozumívací dovednosti", zařazeného do všech vzdělávacích programů, podle kterých se učí žáci s tělesným postižením. Oftalmopedie Zrakově postižené dítě ve škole, psaní a čtení zrakově postižených, vývoj písma pro zrakově postižené, Braillovo písmo, nácvik čtení a psaní, slepohluchota, technické pomůcky a vybavení, euréka, optacon, prostorová orientace a samostatný pohyb, vodící psi. etopedie Specifika vzdělávání ve výchovných ústavech, vzdělávací programy ZŠ, ZvŠ, profesní příprava, PrŠ, OU, SOU, individuální příprava. Problematika žáků s LMD, SVPU. Odlišnosti v organizaci a metodách vzdělávacího procesu v podmínkách ústavní péče (školství, vězeňství).
Literatura
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 1999, 135 s. ISBN 80-85931-69-9. info
  • BULOVÁ, Alena. Komunikace sluchově postižených. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 63-67. ISBN 80-85931-51-6. info
Metody hodnocení
Typ výuky: konzultace
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000.