PdF:Ch4_7P4S Historie chemie - Informace o předmětu
Ch4_7P4S Historie chemie
Pedagogická fakultapodzim 2001
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Josef Budiš, CSc. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Josef Budiš, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Alena Vozdecká - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10 - Mateřské obory/plány
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Osnova
- I. Historie chemie
- - obecný význam dějin
- - utváření vztahů mezi přírodou a člověkem
- - filozofické aspekty dějin přírodních věd
- II. Historie chemie jako kontextová stránka chemického učebního textu
- - vztah textu a kontextu
- - vnímání, myšlení, reprodukce a produkce ve výuce, vztah historických poznatků k informativní a formativní stránce učiva
- - konkrétní aplikace historických poznatků ve výuce chemii, možný didaktický dopad.
- III. Předmět přírodních věd, místo chemie v systému věd, základní zákonitosti a etapy vývoje přírodních věd
- - problémy poznatelnosti světa
- - věda, význam a smysl vědeckého poznání
- -přehled základních etap vývoje přírodních věd.
- IV. Chemie starověku
- - charakteristika paleolitu a neolitu, doba železná
- - empirické poznávání přírodních skutečností
- - starověk jako základ pro formulaci budoucích poznatků, význam zvládnutí ohně.
- V. Řecká a římská věda
- - význam oddělení vědy od techniky
- - položení základu abstraktních věd
- -úroveň řecké a římské vědy a techniky
- -korpuskularismus a teorie čtyř živlů.
- VI. Islámská kultura, chemie starých Indů
- - charakteristika Islámu a jeho srovnání s jinými náboženskými směry
- - islámská kultura jako reakce na helenismus
- - chemie Indů, návaznost na starověké civilizace.
- VII. Chemie středověku
- - charakteristika období, srovnání s helénismem a Islámem
- - přírodní vědy a náboženství
- - dějiny alchymie a její přínos pro moderní chemii
- - iatrochemie a její vztah k alchymii.
- VIII. Období 17. a 18. století
- - renesance a její dopady na přírodní vědy
- - význam a dopady flogistonové teorie
- - korpuskularismus jako základ vědecké chemie
- - cesty chemie ke kyslíku
- - Descartes, Boyle, Dalton a Lavoisier.
- IX. Chemie 19. století
- - charakteristika tohoto období
- - integrace a diferenciace v chemii 19. století
- - Od Wohlera po Becquerela
- - akcelerace přírodovědného poznání, technologizace chemie.
- X. Chemie do druhé světové války
- - konstrukce a destrukce v aplikaci přírodních věd
- - kvantová mechanika, kvalitativní předěl v chápání chemie
- - přírodovědné osobnosti 20. století.
- XI. Podíl českých vědců na rozvoji světové chemie.
- XII. Perspektivy chemie, computerizace a její dopady ve vědě a vzdělání.
- Věda a umění, jejich jedinečnost a partnerství.
- Literatura
- Budiš J. a kol.: Stručný přehled historie chemie. Učební text PdF MU, Brno 1997.
- BUDIŠ, Josef. Stručný přehled historie chemie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 54 s. ISBN 8021014636. info
- BUDIŠ, Josef, Milan HAMINGER, Luděk JANČÁŘ, Lenka KACETLOVÁ, Gabriela MAČKOVÁ a Bohunka MAREČKOVÁ. Historie chemie slovem a obrazem. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 100 s. ISBN 80-210-1080-0. info
- Kolektiv: Malá encyklopedie chemie. Obzor, Bratislava 1980.
- Fischer K.: Vorn Werden der Chemie. Obzor, Bratislava, 1980 (skripta ped. Školy, Potsdam, 1980).
- Novotný V., Banýr J.: Vybrané kapitoly z dějin chemie a chemického průmyslu. PdF UK Praha, 1991.
- Engels S., Nowak A.: Chemické prvky historie a současnost. SNTL, Praha 1977.
- Čížek F., Fajkus B.: Čítanka z dějin chemie a biologie. PřF UK Praha.
- BERNAL, J. D. Věda v dějinách. Translated by J. Munková - E. Munk - Stadler. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství politické literatury, 1960, 460 s. URL info
- BERNAL, J. D. Věda v dějinách. Translated by J. Munková - E. Munk - Stadler. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství politické literatury, 1960, 509 s. URL info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět se bude otevírat při přihlášení nejméně 5 studentů, max. počet přihlášených 10.
- Statistika zápisu (podzim 2001, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2001/Ch4_7P4S