SV4BP_VCS1 Výchova ve volném čase 1 - Teorie a metodika her

Pedagogická fakulta
podzim 2003
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Rozvrh
Po 15:30–17:05 učebna 33
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: NOW(SV4BP_VVCP)
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Přehled probíraných okruhů a témat:
  • 1) Definice her a jejich atributy, výchovný význam her. Proč si (děti) lidé hrají? Teorie hry, jejich členění.
  • 2) Dějiny her, proměna funkcí, motivů, postojů a cílů her v jednotlivých vývojových etapách dějin pedagogiky.
  • 3) Hra v pedagogických koncepcích některých představitelů (Platón, Aristoteles, Quintiliánus, J. A. Komenský atd.) a využití hry v modelech alternativního vzdělávání. Výchovný systém E.T. Setona, A.B. Svojsíka, Jaroslava Foglara a jejich pojetí hry v mimoškolních organizacích.
  • 4) Funkce hry v jednotlivých vývojových etapách jedince. Pozorování dětské hry, jejich záznam a diagnostické využití.
  • 5) Hry didaktické a dramatické. Psychohry - tzv. hry dospělých, hry usilující o sebepoznání. Začlenění hry do globální výchovy jedince. Hra jako prostředek rozvoje sociálních dovedností (komunikace, asertivita apod.)
  • 6) Jak tvořit a obměňovat hry. Hry rozvíjející myšlenkové operace, především divergentní či laterální myšlení. Hry jako prostředek a předpoklad pro tvořivý život. Hra jako cesta k řešení životních problémů. Nebezpečí hráčství (tzv. gamblerské hry), vznik závislosti a současný stav v ČR, možná řešení problému. Hra jako významný prostředek omezující dětskou kriminalitu a řešící antisociální problémy mládeže.
  • 7) Tzv. hry dlouhodobé (např. celotáborové a celoroční) při práci se stálými kolektivy. Práce s literárními předlohami a jejich přeměna v motivační kostru her.
  • 8) Hra v pojetí globální výchovy, tzv. hry simulační a hry ekologické, výchova k trvale udržitelnému životu, hry jako prostředek k pochopení systémových vztahů v přírodě a na celém světě.
  • 9) Hračka v životě dítěte. Materiální prostředky rozvíjející osobnost dítěte, jejich klasifikace, funkce, smysluplnost, dějiny hračky a jejich funkce v minulosti, loutka a panenka, kašpárek. Stavebnice a náročnější konstrukční činnosti.
  • 10) Jak se stát dobrým organizátorem her? Kartotéka her, jejich praktická aplikace, výběr, řízení a hodnocení her. Používání rekvizit a pomůcek. Bezpečnost při hrách, předcházení tzv. "psychickým i fyzickým zraněním".
  • 11) Příprava a vedení akcí (výpravy, tábory apod.). Zajišťování akce v různých oblastech: výchovné, personální, hospodářsko-ekonomické, zdravotní, technické apod. Animátor jako organizátor, chronologie přípravy celé akce, vyhodnocení, zpětné vazby, medializace atd.
  • 12) Právní předpisy, zákony, vyhlášky a normy při práci s dětmi a mládeží a při pořádání rozličných akcí. Bezpečnos-tní předpisy, Hygienické směrnice, Lesní zákon atd.
  • 13) Aktivity ve volném čase, obsahová náplň, klasifikace, význam, metody a formy práce. Sdružení a organizace pečující o výchovu ve volném čase, sociální zařízení pro primární prevenci dětí a mládeže. Charakteristika, význam, metody a formy práce.
  • 14) Význam zážitku pro výchovu ve volném čase. Emoční proží-vání z hlediska ontogeneze, subjektivní a objektivní nebez-pečí při výchově zážitkem, zážitková terapie, význam pro primární sociální prevenci.
Literatura
  • ZAPLETAL, Miloš. Hry v klubovně (Variant.) : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal,Ş1986] : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal,Ş1996]. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Hry ve městě a na vsi (Variant.) : Velká encyklopedie her. 4, Hry ve městě a na vsi [Zapletal,Ş1988] : Velká encyklopedie her. 4, Hry ve městě a na vsi [Zapletal,Ş1998]. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Nové psychohry :společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. Vyd. 1. Praha: Portál. 223 s. ISBN 80-7178-235-1. 1998. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Výpravy za dobrodružstvím. 2. vyd., v nakl. Leprez 1. Praha: Leprez. 363 s. ISBN 80-86061-16-7. 1998. info
  • CHOUR, Jiří, Miloš ZAPLETAL a Jaroslav FOGLAR. Etapové hry. Liberec: Skauting. 301 s. ISBN 80-85421-18-6. 1997. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 2. vyd. Praha: Portál. 174 s. ISBN 80-7178-042-1. 1995. info
  • VÁŽANSKÝ, Mojmír a Vladimír SMÉKAL. Základy pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno: Paido. 176 s. ISBN 80-901737-9-9. 1995. info
  • BERNE, Eric. Jak si lidé hrají. Translated by Gabriela Nová. 2. vyd., v Dialogu 1. vyd. Liberec: Dialog. 193 s. ISBN 80-85194-52-X. 1992. info
  • BERNE, Eric. Jak si lidé hrají [Berne, 1992]. Liberec: Dialog. ISBN 80-85194-51-1. 1992. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká kniha deskových her. První vydání. Praha: Mladá fronta. 178 stran. ISBN 8020401881. 1991. info
  • BAKALÁŘ, Eduard a Vojtěch KOPSKÝ. I dospělí si mohou hrát [Bakalář, 1987]. Vyd. 2., upr. a dopl. Praha: Pressfoto. 194 s. : i. 1987. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. Vydání druhé. Praha: Olympia. 629 stran. 1987. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. Vyd. 1. Praha: Olympia. 573 s. 1986. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Moderní společenské hry : s psychologickou tematikou. Praha: Mladá fronta, 1980. info
  • MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Umění odpočívat. 1. vyd. Praha: Práce. 208 s. 1978. URL info
  • BAKALÁŘ, Eduard. I dospělí si mohou hrát. Vydání 1. Praha: Pressfoto. 194 stran. 1976. URL info
  • ZAPLETAL, Miloš. Encyklopedie her : 1000 her v tělocvičně, na hřišti, na louce, ve městě, v terénu, v místnosti. Vyd. 1. Praha: Olympia. 242 s. 1973. URL info
  • HUIZINGA, J. Homo ludens : o původu kultury ve hře. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta. 226 s. 1971. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Jak vést letní tábor. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta. 264 s. 1969. URL info
  • ZAPLETAL, Miloš. Pokladnice her : 116 nejlepších stolních her z celého světa. Praha: Mladá fronta. 246 s. 1968. URL info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář
Informace učitele
Podmínky pro udělení zápočtu
- aktivní účast v seminářích
- pozorování hry (písemný záznam)
- reference o knihách s herní problematikou
- vlastní "mravní hra" - stručný záznam, nebo praktická realizace
- demonstrace vlastní (převzaté - obecně neznámé) hry, rozbor, záznam do kartotéky
- výstup se svoji hračkou - komentář
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.