SPBK_SP2c Specializace 2c surdopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2004
Rozsah
0/0/40. 16 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Alena Sobotková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Surdopedie Organizace péče o sluchově, raná péče, péče v předškolním a školním věku, profesionální orientace, psychologické zvláštnosti sluchově postižených, surdopedické zásady a metody práce se sluchově postiženým, technické pomůcky, rozvíjení slovní zásoby, rozvoj čtenářských dovedností, písemný a výtvarný projev, reedukace sluchu, odezírání, daktylotika, obsahová a zvuková stránka řeči, modulační faktory, přehled českých hlásek, rozdělení, artikulace a chyby jednotlivých hlásek a jejich náprava, znaková řeč, totální komunikace, různé způsoby komunikace, specifika práce s nedoslýchavým a neslyšícím, specializovaná zařízení, integrace Somatopedie Významné osoby v historii somatopedie, vývoj vztahu společnosti k tělesně a zdravotně postiženým, současné trendy v péči o tělesně postižené u nás a v zahraničí, systém výchovy a vzdělání tělesně a zdravotně postižených, legislativa, speciálně pedagogická centra pro tělesně postižené, význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních, organizace školy při nemocnici, klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, DMO, deformace, amputace, předškolní příprava dítěte s DMO na vstup do školy, rozvoj jemné motoriky u dítěte s DMO, rozvoj řeči u dítěte s DMO, problematika výuky tělesně postižených na 1. St.ZŠ, problematika výchovy a vzdělání dětí s více vadami, speciální didaktické metody ve výchovně vzdělávací práci tělesně postižených žáků, integrace, profesní orientace a příprava tělesně postižených žáků Etopedie Historie oboru a péče o jedince s poruchami chování, současný stav, srovnání se zahraničím. Základní kategorie, etopedická diagnostika, etiologie a členění poruch chování, převýchovný proces, metody převýchovy, resocializační terapeutické a korektivní metody, specifika vzdělávání jedinců s poruchami chování, metodiky, didaktiky. Systém etopedických zařízení. Sociálně patologické jevy u mládeže, prekriminalita, kriminalita, právní řešení. Prevence, poradenství, možnosti resocializace. Základy penologie. OFTALMOPEDIE Oftalmopedie jako obor speciální pedagogiky, kategorie zrakově postižených, vymezení zrakového postižení, výskyt a příčiny, děti slabozraké, děti se zbytky zraku, děti nevidomé, děti šilhající a tupozraké, kombinované postižení, zvláštnosti psychických procesů zrakově postižených, vývoj osobnosti zrakově postižených, péče o děti v raném věku, poradenství, zraková stumulace, rozvoj zrakového a sluchového a hmatového vnímání, výběr školy pro zrakově postižené dítě, systém školy pro zrakově postižené, úloha speciálně pedagogických center, zrakově postižené dítě ve škole, psaní a čtení zrakově postižených, vývoj písma pro zrakově postižené, Braillovo písmo, nácvik čtení a psaní, slepohluchota, technické pomůcky a vybavení, euréka, otacon, prostorová orientace a samostatný pohyb, vodící psi
Literatura
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 1999, 135 s. ISBN 80-85931-69-9. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, 181 s. ISBN 8085931516. info
  • BULOVÁ, Alena. Komunikace sluchově postižených. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 63-67. ISBN 80-85931-51-6. info
  • KVĚTOŇOVÁ, Lea. Základy oftalmopedie. V Brně: Masarykova univerzita, 1994, 22 s. ISBN 8021006676. info
Metody hodnocení
Typ výuky: konzultace
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Specializace II. - na 1a navazuje 2c, na 1b je možnost výběru mezi 2d, 2e, 2f.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2005.