CJ3BP_JSy1 Současná česká syntax I

Pedagogická fakulta
podzim 2005
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
Garance
PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová
Rozvrh
Čt 12:50–14:30 učebna 6
Předpoklady
Absolvování předmětu předpokládá úspěšné ukončení předmětu CJ3BP_JMor (Morfologie současného českého jazyka).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem studijního předmětu je osvojení základní syntaktické terminologie a postupu analýzy syntaktických jednotek. Úvodní semináře jsou zaměřeny na klasifikaci výpovědí podle postoje mluvčího a na výpovědní modalitu. Tato problematika je rozšířena o interpretaci výpovědí podle jejich komunikační funkce a o hodnocení jazykových prostředků, které se na vyjadřování komunikačních funkcí výpovědí podílejí. Těžiště další práce spočívá v metodách analýzy věty jednoduché, v určování základních a rozvíjejících větných členů, syntaktických vztahů mezi nimi a jejich vyjadřování v grafickém schématu věty. Na tuto problematiku navazuje poznávání větných struktur na základě valence přísudkového slovesa a jejich zapisování větnými vzorci, problematika sémantické stránky větné struktury a rozlišování tzv. povrchové a hloubkové struktury věty.
Osnova
  • 1. Syntax jako lingvistická disciplína. Syntax sémantická a syntax formální. Významné osobnosti české syntaxe. Významné syntaktické práce. 2. Základní syntaktické pojmy: věta, souvětí, text; výpověď, výpovědní spojení, promluva. 3. Výpověď. Propoziční obsah výpovědi a komunikační funkce výpovědi. 4. Modalita výpovědi, prostředky jejího vyjadřování. Modalita jistotní. Modalita voluntativní. 5. Emocionální postoje mluvčího a jejich vyjadřování. 6. Větné struktury. Syntaktické vztahy (koordinace, subordinace, apozice, predikace), prostředky jejich vyjadřování. 7. Věta jednoduchá. Syntaktické vztahy ve větě jednoduché. Různé pohledy na stavbu věty jednoduché: syntaxe analytická, syntax valenční. 8. Větné členy základní a rozvíjející. Věty podmětové a bezpodmětové, větné ekvivalenty. 9. Sloveso a jeho valence. Klasifikace větných struktur podle valenčního potenciálu přísudkového slovesa. 10. Sémantická stránka větných struktur. Valence a intence. Sémantické role participantů ve větě. Sémantická hierarchizace větné struktury. 11. Odchylky od pravidelné syntaktické stavby. 12. Aktuální členění výpovědi. Pořádek slov v české větě. 13. Možnost využití materiálu Českého národního korpusu pro sledování vybraných syntaktických jevů.
Literatura
  • HAUSER, Přemysl. Cvičení ze současného českého jazyka : skladba. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 95 stran. ISBN 8021028033. info
  • Čeština - řeč a jazyk. Edited by Marie Čechová. 2. přeprac. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2000, 407 s. ISBN 80-85866-57-9. info
  • GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Skladba češtiny. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 1998, 503 s. ISBN 80-7198-281-4. info
  • Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
  • Mluvnice češtiny. 3, Skladba. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 746 s. info
Metody hodnocení
Typ výuky: Seminář. Předmět je ukončen zápočtem. Předpokladem pro získání zápočtu je úspěšné absolvování dvou testů zaměřených na látku semináře v průběhu semestru. Úspěšný průběh semináře předpokládá průběžné plnění úkolů na základě domluvy s vyučující.
Navazující předměty
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=115
Bližší informace o předmětu viz též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=115
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.