CJ3BP_JSy1 Současná česká syntax 1

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
Garance
PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJ3BP_JSy1/01: Út 7:30–9:10 učebna 6, I. Kolářová
Předpoklady
Absolvování předmětu předpokládá úspěšné ukončení předmětu CJ3BP_JMor (Morfologie současného českého jazyka).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem studijního předmětu je osvojení základní syntaktické terminologie a postupu analýzy syntaktických jednotek. Úvodní semináře jsou zaměřeny na klasifikaci výpovědí podle postoje mluvčího a na výpovědní modalitu. Tato problematika je rozšířena o interpretaci výpovědí podle jejich komunikační funkce a o hodnocení jazykových prostředků, které se na vyjadřování komunikačních funkcí výpovědí podílejí. Těžiště další práce spočívá v metodách analýzy věty jednoduché, v určování základních a rozvíjejících větných členů, syntaktických vztahů mezi nimi a jejich vyjadřování v grafickém schématu věty. Na tuto problematiku navazuje poznávání větných struktur na základě valence přísudkového slovesa a jejich zapisování větnými vzorci, problematika sémantické stránky větné struktury a rozlišování tzv. povrchové a hloubkové struktury věty. Předpokládá se, že v závěru kurzu student:
- ovládá syntaktickou terminologii a terminologii současných syntaktických teorií týkajících se výpovědi a věty jednoduché
- je schopen vysvětlit rozdíl v pojetí stavby jednoduché věty v "tradiční" analytické syntaxi a syntaxi valenční
- dokáže provést komplexní analýzu jednoduché věty z různých hledisek (analytická syntax, valenční syntax).
- vysvětlí vztah mezi formální a sémantickou stránkou věty;
- dokáže správně interpretovat prostředky komunikačních funkcí v závislosti na komunikační situaci a kontextu.
Osnova
  • 1. Syntax jako lingvistická disciplína. Syntax sémantická a syntax formální. Významné osobnosti české syntaxe. Významné syntaktické práce.
  • 2. Základní syntaktické pojmy: věta, souvětí, text; výpověď, výpovědní spojení, promluva.
  • 3. Výpověď. Propoziční obsah výpovědi a komunikační funkce výpovědi.
  • 4. Modalita výpovědi, prostředky jejího vyjadřování. Modalita jistotní. Modalita voluntativní.
  • 5. Emocionální postoje mluvčího a jejich vyjadřování.
  • 6. Větné struktury. Syntaktické vztahy (koordinace, subordinace, apozice, predikace), prostředky jejich vyjadřování.
  • 7. Věta jednoduchá. Syntaktické vztahy ve větě jednoduché. Různé pohledy na stavbu věty jednoduché: syntaxe analytická, syntax valenční.
  • 8. Větné členy základní a rozvíjející. Věty podmětové a bezpodmětové, větné ekvivalenty.
  • 9. Sloveso a jeho valence. Klasifikace větných struktur podle valenčního potenciálu přísudkového slovesa.
  • 10. Sémantická stránka větných struktur. Valence a intence. Sémantické role participantů ve větě. Sémantická hierarchizace větné struktury.
  • 11. Odchylky od pravidelné syntaktické stavby.
  • 12. Aktuální členění výpovědi. Pořádek slov v české větě.
  • 13. Možnost využití materiálu Českého národního korpusu pro sledování vybraných syntaktických jevů.
Literatura
  • HAUSER, Přemysl. Cvičení ze současného českého jazyka : skladba. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 95 stran. ISBN 8021028033. info
  • Čeština - řeč a jazyk. Edited by Marie Čechová. 2. přeprac. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2000, 407 s. ISBN 80-85866-57-9. info
  • GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Skladba češtiny. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 1998, 503 s. ISBN 80-7198-281-4. info
  • Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
  • Mluvnice češtiny. 3, Skladba. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 746 s. info
Výukové metody
- Řízený rozhovor;
- problémové metody, metody kritického myšlení (brainstorming, myšlenková mapa...);
- analýza textu, syntéza;
- samostudium
Metody hodnocení
Typ výuky: Seminář. Předmět je ukončen ústní zkouškou.
1. Předpokladem pro připuštění k ústní zkoušce je úspěšné zvládnutí písemky zaměřené na látku semináře v průběhu semestru. Písemka obsahuje 30-40 dílčích syntaktických jevů, pro klasifikaci výsledku jako úspěšného musí student správné určit 80 % z nich.
2. Obsah ústní zkoušky je dán obsahem osnovy předmětu a okruhy zveřejněnými na webové stránce (viz Odkaz na webovou stránku předmětu). Student si u zkoušky losuje 2 otázky, při odpovědích se hodnotí věcná správnost a kultivované vyjadřování.
Navazující předměty
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1211
Bližší informace o předmětu viz též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=115
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.