SP1BP_SP1b Specializace: Psychopedie 1b

Pedagogická fakulta
podzim 2005
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Út 8:30–11:50 učebna 51
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Specializace 1b psychopedie SP4BK_SP1b a SPZKC_SP1b, SP4RC_SP1BP, SP1BP_SP1b, SP2BP_SP2b, SP3BP-SP2b Psychopedie, pojem, předmět, cíle, vnější biologické příčiny vzniku mentálního postižení, dělení podle doby vzniku, dědičnost, vnitřní příčiny MR, Downův syndrom, demence, sociální příčiny vzniku mentálního postižení, klasifikace MR dle WHO, charakteristika jednotlivých stupňů, vzdělání MR, speciální mateřská škola, zvláštní škola, pomocná škola, přípravný stupeň pomocné školy, třídy pomocné školy při ÚSP, odborné učiliště, praktická škola, speciálně pedagogické centrum, poradenství, ústavy sociální péče, stacionáře, charitativní a nestátní organizace, komunikace MR, alternativní formy komunikace, speciálně pedagogická diagnostika se zaměřením na MR, školský zákon, vyhláška 127/1997, metodické pokyny MŠMT ČR.
Osnova
  • Témata diplomových prací: Problematika partnerského a sexuálního života osob s mentální retardací. Sexuální zneužívání osob s mentální retardací. Rodičovství osob s mentální retardací. Uplatnění osob s mentální retardací na trhu práce. Problematika trávení volného času osob s mentální retardací. Postoje společnosti k osobám s mentálním postižením. Možnosti integrace jedinců s mentální retardací. Problematika ústavní výchovy. Možnosti samostatného bydlení osob s mentální retardací v období dospělosti. Poruchy autistického spektra. Nové poznatky v oblasti etiologie autismu. Nové přístupy a programy pro výchovu a vzdělávání dětí s autismem. Tvorba didaktických pomůcek pro výuku dětí s autismem. Medikamentózní léčba u osob s mentální retardací. Odborná učiliště, praktické školy v Brně a okolí.
Literatura
  • KLEIN, F. Základy komunikace s těžce tělesně postiženými a těžce mentálně postiženými dětmi. Aspekty bazálně dialektického principu výchovy. In: Sborník: Kritické životní situace dětí a mladistvých s tělesným a zdravotním postižením. Brno: MU, 1996
  • ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000
  • BLAŽKOVÁ, R. Chodíme do školy (1-3). Praha: Septima, 1996
  • VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999
Informace učitele
Témata bakalářských prací: Chráněné bydlení a arteterapie Možnosti socializace absolventů speciálních škol Problematika volného času u mentálně postižených Ústavní péče a vzdělávání Výchova a vzdělávání dětí s mentální retardací v ÚSP
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2006.