SV4BP_FiV Filozofie výchovy (přednáška)

Pedagogická fakulta
podzim 2005
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (přednášející)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Rozvrh
Út 8:30–9:15 učebna 35
Předpoklady
Předmět je určen studentům bakalářského studia sociální pedagogiky zam. na volný čas
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Filozofie výchovy jako disciplína, která klade zajímavé a inspirující otázky, které se dotýkají existence člověka a výchovného působení na jedince a společnost, filozofie výchovy a vědecké bádání v pedagogice, soudobé teorie vzdělávání, filozofie výchovy a historie pedagogiky, vybrané pedagogické směry.
Osnova
  • Filozofe výchovy jako spekulativní věda, její pojetí a úkoly Etologická východiska, souhrn nejzávažnějších okolností současného světa Vybrané teorie vzdělávání, základní charakteristiky Přehled pedagogických směrů, zejména období 20. století Existencionální přístup a fenomenologie v otázkách výchovy Hnutí nové výchovy Antipedagogika Pozitivismus a neopozitivismus Duchovědné směry v pedagogickém myšlení, pedagogika kultury Česká filozofie výchovy J.A.Komenský, herbartismus, fenomenologie, socialistická pedagogika Evoluční teorie a filozofie výchovy, darwinismusmarxistická a socialistická pedagogik
Metody hodnocení
Základní témata ke zkoušce Úkoly filozofie výchovy v současné pedagogice Soudobé teorie vzdělávání stručný přehled a charakteristika jednotlivých směrů současnosti Pedagogické směry 19. a 20. století stručná charakteristika jednotlivých směrů a jejich představitelů: - pedagogika kultury, existencialismus a positivismus, hnutí nové výchovy, pragmatismus, fenomenologie, křesťanské koncepce vidění světa Filozofie výchovy významné osobnosti: J. Patočka, J. A. Komenský, T. G. Masaryk, W. Brezinka
Informace učitele
Základní doporučená literatura a informační zdroje Bertrand,Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: UK, 1998. ISBN 80-7178-216-5 Patočka, J. Filozofie výchovy, Praha: UK, 1997. Brezinka, W. Základy filozofie výchovy. Praha: Zvon, 1994. ISBN 80-7173-169-5 Singule, Rýdl. Pedagogické proudy 1. poloviny 20. století. Praha: SPN, 1988. Palouš, R. Čas výchovy. Praha: SPN, 1991. ISBN 80-04-25415-2 Kádner, O. Dějiny pedagogiky. Praha: Unie, 1923. Jůva, V. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1997. ISBN 80-85931-43-5. Storing, H. J. Malé dějiny filozofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000. ISBN 80-7192-500-4. Přadka, M. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: MU, 1999. ISBN 80-210-2033-4.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, podzim 2004, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.