VV4_DIV5 Didaktika Vv 5 - Hra a rituál (interdisciplinární sminář)

Pedagogická fakulta
podzim 2005
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Keprtová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hra a rituál z pohledu interdisciplinárního diskurzu (psychologie, antropologie, teorie umění, pedagogika), kořeny hry a rituality v dějinách umění, role symbolizace ve hře a rituálu, charakteristika výtvarné hry, typy výtvarných her, kultura a subkultura jako inspirace výchovy uměním, hra a rituál v akčním umění a animocentrickém pojetí výtvarné výchovy, praktické příklady interdisciplinárních prvků hry a rituálu ve výtvarné výchově, multikulturní výchova v pohledu hry a rituálu, transdisciplinární pojetí umělecké výchovy a uplatnění hry a rituálu v tomto pojetí, role hry a rituálu ve výtvarné dílně.
Osnova
  • 1. Definice hry a rituálu z pohledu různých druhů umění 2. Integrativní role hry a rituálu v umění a ve výchově 3. Příklady užití hry a rituálu v historii umění a výchovy 4. Artefiletická a arteterapeutická role hry a rituálu ve výchově 5. Umělecko-pedagogické projekty s prvky hry a rituálu 6. Tvorba individuálního umělecko-pedagogického projektu, modelové situace jeho využití v praxi
Literatura
  • POKORNÁ, Leona. Propojení předmětů pracovní činnosti, výtvarná výchova a přírodověda ve vyučovacích projektech na 1. stupni základní školy. Edited by Ivan Škára. 1998, 97 s. info
  • ŠTĚRBOVÁ, Pavlína. Výtvarná výchova a její cesta k tvořivosti jako významnému fenoménu žákovy seberealizace. Edited by Hana Dvořáková. 1998, 75 s. info
  • Výtvarná výchova a emocionalita : sborník textů z konference České sekce INSEA. Edited by Radek Horáček. [Praha]: Česká sekce INSEA, 1997, 125 s. info
  • ZHOŘ, Igor. Výtvarná výchova v projektech. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1997, 87 s. ISBN 80-85808-49-8. info
  • Uvidět čtvrtý rozměr : výtvarná výchova pro počátek příštího tisíciletí : [sborník symposia INSEA 1995]. Praha: Česká sekce INSEA, 1995, 93 s. info
  • DAVID, Jiří. Výtvarná výchova jako smyslový a duchovní fenomén :kapitoly z moderní historie a filosofie předmětu. Polička: Fantisk, 1993, 122 s. ISBN 80-901438-5-7. info
  • SLAVÍK, Jan a Jaroslav NOVÁK. Informace, databáze a výtvarná výchova. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1991, 257 s. ISBN 80-7066-502-5. info
  • UŽDIL, Jaromír. Výtvarný projev a výchova. Druhé, doplněné vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 333 stran. URL info
  • ŽÁKOVÁ, Alice. Výtvarná výchova a tvorba životního slohu. Brno: Krajský pedagogický ústav v Brně, 1973, 35 s. info
  • Umění a výchova : výtvarná výchova, výchova pro budoucnost : zpráva z XVIII. světového kongresu INSEA, Praha 1966. Edited by Jaroslav Brožek - Bohuslav Maleček. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968, 259 s. URL info
  • Umění a výchova : výtvarná výchova, výchova pro budoucnost : zpráva z XVIII. světového kongresu INSEA, Praha 1966. Edited by Jaroslav Brožek - Bohuslav Maleček - Jaroslav Brožek. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968, 259 s. URL info
Metody hodnocení
Alternativa A,B A.Písemný návrh vlastního umělecko-pedagogického projektu s prvky hry a rituálu nebo teoretická esej vztahující se k některému bodu osnovy předmětu (rozsah 12-15 stran strojopisu, obrazová dokumentace) B.Graficky upravená dokumentace z realizace vlastního pedagogického projektu s prvky hry a rituálu (CD, DVD, video), rozsah 20 - 30 fotografií nebo 20 minutový filmový dokument.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2005/VV4_DIV5