ZS1BK_LCLK Česká literatura v čítankách

Pedagogická fakulta
podzim 2005
Rozsah
0/0/4. 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vytvořit literárněhistorické povědomí o literatuře pro mládež jako součásti celonárodního písemnictví, a to zejména ve vztahu k tzv. čítankovým autorům a současným interpretacím jejch tvorby (s ohledem na rozkolísanou úroveň tohoto povědomí u absolventů různých typů středních škol). Předmět je předstupněm ke specializovanějšímu studiu literatury pro mládež.
Osnova
  • 1. Česká literatura pro mládež v kontextu celonárodní literatury od počátku národního obrození do první poloviny 20. století. Významné autorské osobnosti ve vztahu k českým kulturním a politickým dějinám. 2. Komentáře k tematickým okruhům a zadané literatuře pro kolokviální rozpravu a samostudium. - Knížky lidového čtení a jejich přesah do četby mládeže (určeno pro kolokviální rozpravu) - Božena Němcová jako autorka i jako symbol v českých kulturních dějinách (samostudium) - Karel Havlíček Borovský: básník a novinář, mýtizace a skutečnost jeho exilu (určeno pro kolokviální rozpravu) - Eliška Krásnohorská jako bojovnice za ženská práva a zakladatelka českého románu pro dívky (určeno pro kolokviální rozpravu) - Josef Václav Sládek: zakladatel novodobé poezie pro děti (určeno pro kolokviální rozpravu) - Alois Jirásek a jeho přínos próze s historickou tematikou (samostudium) - Karel Čapek: přínos moderní pohádce i teorii žánru (samostudium) - Eduard Štorch jako průkopník nových postupů v literatuře pro mládež (samostudium) - Legionářská literatura v kontextu celonárodního písemnictví (samostudium)
Literatura
  • Zapletal, Zdeněk. Přehled literatury pro mládež a četby mládeže za obrození. Brno 1989.
  • POLÁČEK, Jiří. Legionářská literatura, Triviální literatura, Literární kritika 1900-1945, Literární kritika 1945-1999, Literární časopisy. In Průhledy do české literatury 20. století. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000, s. 61,155..., 156 s. ISBN 80-7204-162-2. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Přehled literatury pro mládež od počátků do r. 1945. Brno: CERM, 1995. ISBN 80-85867-48-6. info
  • GALÍK, Josef. Panorama české literatury :(literární dějiny od počátků do současnosti). Edited by Lubomír Machala - Eduard Petrů. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1994, 547 s. ISBN 80-85839-04-0. info
  • VAŘEJKOVÁ, Věra. Pohádky Karla Čapka. In Pohádky Karla Čapka. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1994. ISBN 80-210-0932-2. info
  • SIEGLOVÁ, Naděžda. Nástin dějin literatury pro mládež a četby mládeže druhé poloviny 19. století. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1991, 89 s. ISBN 8021002441. info
  • SIEGLOVÁ, Naděžda. Literatura pro mládež a četba mládeže od devadesátých let 19. století do první světové války. Vyd. 1. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1990, 78 s. ISBN 8021001003. info
  • JANÁČKOVÁ, Jaroslava. Alois Jirásek. 1. vyd. Praha: Melantrich, 1987, 581 s., [4. info
  • KAKÁČ, Bohumil. Kdo byl Eduard Štorch / Bohumil Kakáč. Praha: Albatros, 1986. info
Metody hodnocení
Typ výuky: konzultace. Předmět je ukončen kolokviální rozpravou na jedno ze zvolených témat (v každé skupině je nutno témata si rovnoměrně rozdělit tak, aby byla obsazena všechna).
Informace učitele
Tematické okruhy ke kolokviu: 1. Knížky lidového čtení jako četba mládeže /Knížky lidového čtení jako četba mládeže, folklorní vlivy a vliv evropské literární tradice./ Václav Rodomil Kramerius. Knížky lidového čtení. Praha: 1988. Jaroslava Janáčková. Zazděná slečna a jiné povídky. 2. Karel Havlíček Borovský - básník a novinář /Karel Havlíček Borovský a jeho pobyt v exilu - mýtizace a skutečnost, odraz v literatuře; epigram jako literární žánr a jeho podoba v tvorbě K.H.B.) Literatura: MORAVA, Jiří. C.K. disident Karel Havlíček. Praha 1991. MORAVA, Jiří. Havlíček v Brixenu. Praha: Regulus, 1997. Prameny: Básně a epigramy. Praha: Chvojkovo nakladatelství 1997. 3. Eliška Krásnohorská jako bojovnice za ženská práva a autorka Svéhlavičky. /Postavení a možnosti žen v české společnosti 2. poloviny 19. století - životní osudy E. Krásnohorské. Charakteristika ženských postav ve Svéhlavičce. Rozvoj románu s dívčí hrdinkou v kontextu české literatury./ Literatura: VLAŠÍNOVÁ, Drahomíra. Eliška Krásnohorská. Praha: 1987. (fakultativně: LENDEROVÁ, Milena. Od hříchu k modlitbě. Praha: MF 1999.) Prameny: Svéhlavička (libovolné vydání) 4. Josef Václav Sládek - počátek novodobé poezie pro děti. /Josef Václav Sládek - vliv pobytu v Americe na formování jeho literárního díla, podoba Sládkovy poezie pro děti./ výbory ze Sládkova básnického díla (včetně doslovu): Polní cestou, Zlaté slunce, bílý den. výbor Má Amerika, uspoř. J. Janáčková.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012.