Bi1BP_ZNC1 Živá a neživá příroda 1

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
0/0/2. blok. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Mgr. Ivana Hiklová (cvičící), Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (zástupce)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Pavel Kubíček (cvičící)
doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc. (cvičící)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi1BP_ZNC1/01: St 16:10–16:55 laboratoř 83, St 16:10–16:55 Botanická zahrada Kejbaly
Bi1BP_ZNC1/02: Po 17:05–17:50 učebna 2, Po 17:05–17:50 Botanická zahrada Kejbaly
Bi1BP_ZNC1/03: St 16:10–16:55 laboratoř 83, St 16:10–16:55 Botanická zahrada Kejbaly
Bi1BP_ZNC1/04: Po 16:10–16:55 Botanická zahrada Kejbaly, Po 16:10–16:55 učebna 2
Bi1BP_ZNC1/05: Po 16:10–16:55 učebna 2, Po 16:10–16:55 Botanická zahrada Kejbaly
Bi1BP_ZNC1/06: St 15:15–16:00 laboratoř 83, St 15:15–16:00 Botanická zahrada Kejbaly
Předpoklady
Active participation on lessons
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je sjednocení středoškolské úrovně znalostí základních pojmů o živé a neživé přírodě, procvičování třídění přírodnin, pochopení vztahů a souvislostí - s ohledem na rozsah, potřebný pro práci s žáky v základním vzdělávání. Je součástí souboru volitelných předmětů s názvem „Živá a neživá příroda“, který obsahově navazuje na přednáškový cyklus „Integrovaný vědní základ učení o přírodě a společnosti“ a povinná cvičení. Není však pouze podpůrným předmětem, který by měl pomoci studentům doplnit chybějící informace, současně je rozšiřujícím předmětem, který se zaměřuje i na motivační prvky, a to v rovině vědomostní, činnostní i osobnostní. Zaměřuje se na odborné informace, metody a formy práce, které jsou pro žáky zajímavé. Poznávání umožňuje nejen metodou pozorování, ale i formou pokusů, her, návštěvou specializovaných pracovišť a diskusí s odborníky. Volitelnou součástí je exkurze a cvičení v terénu. Bude vyučován v blocích. Je jedním z předmětů pro přípravu na specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelsví. Živá a neživá příroda 1 se orientuje především na procvičování poznatků z mineralogie a geologie, třídění přírodnin, poznávání užitkových rostlin, včetně pokojových, dále na porozumění souvislosti s ostatními biologickými vědami a tím na získání základních vědomostí k pochopení principů trvale udržitelného života.
Osnova
  • 1. Trvale udržitelný život a rozvoj společnosti -úloha učitele v základním vzdělávání - teoretický základ, aktivizující metody, formy, prostředky pro výuku poznatků z mineralogie, geologie, petrografie na 1. st. ZŠ a propojení živé a neživé přírody. 2. Práce s informacemi: multimédia, internet, knihovny, časopisy, sbírky aj. 3. Procvičování poznávání základních (modelových) hornin a nerostů pro práci s žáky na 1. st. ZŠ. Volitelně tvorba vlastní sbírky pro výuku i pro radost . 4. Půda jak ji neznáme. 5. Třídění rostlin a poznávání užitkových rostlin. 6. Pokojová rostlina – živý organismus i školní pomůcka pro porozumění základním podmínkám a projevům života. 7. Pokojové rostliny bezpečné a nebezpečné pro zdraví. 8. Biomy – adaptace organismů na prostředí, zásady uživatelského třídění a pěstování pokojových rostlin v podmínkách školy. 9. „Mikulášské pochutiny“ – poznávání a degustace méně známých druhů ovoce, zeleniny, pochutin i koření. 10. Co lze zajímavého najít v muzeu? 11. Aktivizující metody výuky v terénu – cvičení ve středisku EV Jezírko a v ZOO Brno.
Literatura
  • JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : teoretická a praktická část [Jelínek, 2002]. 5. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 574 s. : i. ISBN 80-7182-089-X. info
  • DOSTÁLEK, Petr. Česká biozahrada. Olomouc: Fontana, 2000, 184 s. ISBN 808617946X. info
  • ANDRESKA, Jan. Geologie a biologie pro studenty pedagogiky I. stupně základních škol. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 219 s. ISBN 80-85866-46-3. info
  • BALOUN, Jan. Rostliny způsobující otravy a alergie. Edited by Luděk Jahodář. Vyd. 1. Praha: Avicenum, 1989, 235 s. URL info
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou získání zápočtu aktivní účast na cvičení a plnění úkolů během semestru.
Navazující předměty
Informace učitele
Součástí volitelného cvičení může být, dle aktuálních podmínek, i cvičení v terénu. Student si dle vlastních možností a potřeb volí alternativu terénního cvičení blokového, pravidelného dle rozvrhu nebo jejich kombinaci. Informace pro aktuální kurz (podmínky, literatura, informace k organizaci) jsou součástí sylabu, zveřejněného na e-learningu předmětu v IS MU v příslušném roce.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět navazuje v rozvrhu na povinná cvičení, realizovaná na středisku "Kejbaly", je zaměřen na aktivizující metody vzdělávání a učení a napomáhá studentům zvládnout nedostatečné znalosti a dovednosti ze střední školy - poznávání přírodnin.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2006/Bi1BP_ZNC1