De2MP_DID1 Didaktika dějepisu 1

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc. (přednášející)
Garance
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Jaroslav Vaculík, CSc.
Rozvrh
St 10:40–11:25 učebna 4
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
De2MP_DID1/01: Út 10:40–11:25 učebna 4
De2MP_DID1/02: Čt 14:20–15:05 učebna 4
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Osnova
  • 1. Vznik didaktiky dějepisu, charakteristika předmětu Vznik disciplíny jako výsledek diferenciačního procesu novodobého rozvoje věd (pedagogika - obecná didaktika - didaktika oborů), hlavní představitelé a významnější metodické práce; charakteristika cílů didaktiky a definování jejího předmětu. 2. Vztah historie jako vědy k dějepisu jako vyučovacímu předmětu Dějepisný didaktický systém jako pedagogická modifikace vědního systému historie, příbuzné znaky a odlišnosti. 3. Místo dějepisu v soustavě vyučovacích předmětů Postavení dějepisu jako integrujícího předmětu společenskovědního vzdělání - součásti všeobecného vzdělání; vztah k ostatním vyučovacím předmětům, otázka vertikálních a horizontálních souvislostí, intro- a interdisciplinární koordinace. 4. Pojetí dějepisu Charakteristika významu předmětu, jeho obsahu, cílů a úkolů v oblasti poznatkové, hodnotové a schopnostní a dovednostní. 5. Co rozumíte soustavou dějepisného vyučování a v kterých základních pedagogických dokumentech je zakotvena Soustava jako soubor specifických kvalit, jež má žák na určitém stupni či druhu školy získat; různé stupně konkretizace učiva v základních pedagogických dokumentech; charakteristika učebních plánů, učebních osnov (cyklické osnování učiva) a dějepisných učebnic (analýza jejich funkce informativní, formativní a metodologické). 6. Teorie výběru dějepisného učiva Řešení disproporce mezi sumativním nárůstem historického obsahu, náročného pro žáky, a jejich reálnými schopnostmi; různé přístupy výběru - např. liberální, paradigmatický, systémový - základního učiva. 7. Teoretické otázky didaktické analýzy Analýza jako stěžejní metoda didaktiky dějepisu umožňující fundovanou rozvahu i objektivní hodnocení veškeré didaktické činnosti; analýza obsahová (historická), didaktická (hodnotová) a organizačně metodická. 8. Plánování dějepisné výuky Ústřední (základní pedagogické dokumenty), regionální (metodická činnost regionálních dějepisných kabinetů) a individuální programování výuky (ročníkové a tematické plány a plány vyučovací hodiny).
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.