PdF:RV2MP_1OSR Osobnostní a soc. rozvoj - Informace o předmětu
RV2MP_1OSR Osobnostní a sociální rozvoj
Pedagogická fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.
Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miloslava Marková - Rozvrh
- St 12:30–13:15 učebna 27
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství rodinné výchovy a výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje na předměty s vývojově psychologickou problematikou, které studenti absolvují v rámci všeobecného základu. Jeho cílem je propojit teoretické znalosti z oblasti vývoje osobnosti v průběhu „životní cesty“ s vlastní zkušeností výzkumníka v této oblasti. Během semestru pracují studenti na plnění konkrétních úkolů, které si vyberou z nabídky předložené na začátku semestru. Úkoly jsou zadány jako malé výzkumné práce (v duchu kvalitativního výzkumu), jejichž výstupem je podrobná případová studie zaměřená biodromálně („life-span“ pojetí), tj. na analýzu životních událostí, specifických faktorů psychického vývoje, transgeneračních přenosů apod. Studenti použijí jako výzkumné metody převážně metody klinické: rozhovor, pozorování, anamnézu popř. analýzu výtvorů.
- Osnova
- 1. Psychologie osobnostního vývoje, biodromální („life-span“) přístup, základní pojmy 2. Faktory psychického vývoje, bio-psycho-sociální determinace psychického vývoje 3. Průběhové formy psychického vývoje, vývojová stadia, vývojové krize 4. Periodizace psychického vývoje, celoživotní duševní vývoj, hlavní linie biodromálního vývoje 5. Charakteristika a pedagogicko-psychologické aspekty jednotlivých období vývoje psychiky v kontextu vývojově psychologických teorií 6. Specifické problémy a úskalí v různých etapách vývoje. 7. Rozvoj osobnosti a výchova v rodině, základní dimenze výchovy a jejich psychologické souvislosti
- Literatura
- Literatura je zadána v položce /Informace učitele/
- Informace učitele
- LITERATURA*** LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie [Langmeier, 1998]. Vyd. 3., přeprac. a dopl., v. Praha : Grada Publishing, 1998. 343 s. : i. Psyché [Grada Publishing]. ISBN 80-7169-195-. LANGMEIER, J. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Vyd. 2., dopl. Praha : Avicenum, 1991. 284 s. Obsahuje bibliografii. HELUS, Z. Psychologické problémy socializace osobnosti. Vyd. 1. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1973. 259 s. Knižnice psychologické literatury. Obsahuje bibliografii. KOCOURKOVÁ, J. Problémy psychického vývoje a osobnosti. 1. vyd. Praha : Academia, 1978. 343 s.: t. LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství [Langmeier, 1963]. Vyd. 1. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1963. 279 s. Říčan, Pavel. Cesta životem. 1. vyd. Praha : Panorama, 1990. 435 s. : 1. Bibliogr. s. 430-431. - Jm., věc. rejstř. ISBN 80-7038-078-0. FRANKL, V. E. Člověk hledá smysl : úvod do logoterapie. Vyd. 1. Praha : Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek, 1994. 88 s. Psychoterapie; sv. 5. ISBN 80-901601-4-. MATĚJČEK, Z., LANGMEIER, J. Počátky našeho duševního života. Praha : Panorama, 1986. 365 s. : i. Edice Pyramida [Panorama]. Obsahuje bibliografii. Xerokopie. HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha : Panorama, 1990. ISBN 80-7038-158-2. HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Translated by Ondřej Müller. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. 175 s. ISBN 80-7178-154-1. CSIKSZENTMIHALYI, M. O štěstí a smyslu života : můžeme ovládat své prožitky a ovlivňovat jejich kvalitu ? Praha : Lidové noviny, 1996. 399 s. Psychologie P; sv. 6. ISBN 80-7106-139-5. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie [Vágnerová, 1999]. 2. vyd. Praha : Karolinum, 1999. 353 s. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-7184-803-4.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2007/RV2MP_1OSR