CJ2BP_LKLM Kapitoly z literatury pro mládež

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Rozvrh
Čt 12:30–13:15 učebna 60
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s vývojem literatury pro mládež, se základními žánry dětské literatury a významnými autorskými osobnostmi.
Osnova
  • Vývoj literatury pro mládež v chronologickém pořádku. Četba mládeži od počátku do poslední třetiny 18. století (hledisko tematické, žánrové). Literatura pro děti a mládež a četba mládeži za obrození (intencionální literatura, neintencionální část četby mládeže: osobnosti, významná díla, vývojové tendence, učebnice, sběratelské a adaptační aktivity). Literatura pro děti a mládež ve druhé polovině 19. století: literární směry a jejich představitelé, zživotnění a zumělečtění literatury pro děti a mládež v poslední třetině 19. století. Literatura pro děti a mládež od počátku 20. století do 1. světové války: kulturně organizační oživení oblasti (vznik kulturních institucí, edicí, časopisů pro děti, odborného časopisu Úhor, vystoupení umělců spolku Mánes), rozvoj historické a přírodní prózy, realistické tendence v prózách z dětského života. Literatura pro děti a mládež mezi dvěma světovými válkami: žánrové hledisko, významné osobnosti a díla, autorský zájem představitelů literatury pro dospělé a děti. Literatura pro děti a mládež v průběhu druhé světové války (cenzura a literatura, přírodní žánry, historická próza. Dobrodružná literatura, "dívčí" četba, význam neintencionální literatury v četbě mládeže. Prvky schematismu v literatuře pro mládež na přelomu čtyřicátých a padesátých let 20. století. Vznik Státního nakladatelství dětské literatury v roce 1949. Hledání hodnost ve druhé polovině padesátých let a letech šedesátých v poezii a próze pro děti a mládež: návaznost na tradice, prvky novátorství. Linie hrubínovsko-čarkovská x sbírky Josefa Kainara, Zděňla Kriebla, nonsensová poezie, rozvoj autorské pohádky - kontinuita a diskontinuita, prózy ze života dětí, knihy s tematikou protifašistického odboje, aktualizace próz s dívčí hrdinkou, přírodní tematika v dětské literatuře, dobrodružná próza. Literatura faktu v četbě mládeže, rozvoj non fiction. orientace některých edic nakladatelství pro dospělé na mladou generaci (Mladá fronta), role nakladatelství Albatros. Období takzvané normalizace a literatura pro děti a mládež. Oficiální a neoficiální literatura. Vstup "nežádoucích" autorů literatury pro dospělé do dětského písemnictví. Časopisy pro děti a mládež. Teoretické časopisy a instituce zaměřující se na problematiku literatury pro děti a mládež. Žánrová skladba literatury pro děti a mládež. Úskalí nového schematismu v tematické, kompoziční a lexikálně-stylistické rovině. Literatura pro děti a mládež od devadesátých let 20. století do současnosti: návraty k jistotám, problematika komercializace, vliv masových médií na literaturu, vzestup takzvané utilitární literatury. Recepce literatury, literární kritika a její možnosti, oceňování významných děl literatury pro děti a mládež, nakladatelská politika. Hledání nových cest a prostorů, východisek a kontextů pro vznik nových kvalit literatury pro děti a mládež.
Literatura
  • ČEŇKOVÁ, SIEGLOVÁ, DEJMALOVÁ, Jana, Naděžda, Kateřina. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. první. Praha: Portál, 2006, 171 s. ISBN 80-7367-095-X. info
  • URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století : reflexe české tvorby a recepce. Olomouc: Votobia, 2004, 457 s. ISBN 8070426683. info
  • PURKETOVÁ, Jana a Naděžda SIEGLOVÁ. Literatura pro mládež na Moravě II. 1. vyd. Brno: Moravská zemská knihovna, 1999, 85 s. ISBN 80-7051-106-0. info
Metody hodnocení
Typ ukončení: zápočet. Požadavky: Recenze díla pro děti nebo mládež vydaného po roce 2004.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.