RV2MP_3DR2 Didaktika rodinné výchovy a výchovy ke zdraví 2

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. MUDr. Marie Havelková, CSc.
Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miloslava Marková
Rozvrh
Út 17:05–19:40 učebna 27
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studijní předmět navazuje na předmět Didaktika rodinné výchovy a výchovy ke zdraví 1. Cílem předmětu je získání praktických zkušeností a dovedností potřebných pro metodickou způsobilost učitelů. Důraz je kladen na didaktickou transformaci a metodické přístupy k jednotlivým učebním tématům z oborů rodinné výchovy a výchovy ke zdraví. Součástí předmětu jsou realizace a rozbory vyučovacích pokusů studentů na základní škole jako východisko pro pedagogickou praxi v rámci studia.
Osnova
  • Základní témata: 1. Didaktická transformace následujících témat obsažených v RVP ZV 2. Příprava a realizace výuky rodinné výchovy, výchovy ke zdraví 3. Analýza a hodnocení hodiny rodinné výchovy, výchovy ke zdraví 4. Zpracování odborné literatury vztahující e k tématům efektivního učení a rozvoje klíčových kompetencí
Literatura
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Online. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005. 416 stran. ISBN 8073670542. [citováno 2024-04-24] info
  • PIKE, Graham a David SELBY. Cvičení a hry pro globální výchovu.. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 253 s. ISBN 80-7178-369-2. [citováno 2024-04-24] info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Předposlední psychohry :společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 167 s. ISBN 80-7178-447-8. [citováno 2024-04-24] info
  • PORTMANN, Rosemarie. Hry pro posílení psychické odolnosti. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 103 s. ISBN 80-7178-331-5. [citováno 2024-04-24] info
  • Standard základního vzdělávání : včetně Pokynu MŠMT ČR k využití Standardu základního vzdělávání, Doplňku ke Standardu základního vzdělávání. Online. Praha: Fortuna, 1999. 55 s. ISBN 8071686026. [citováno 2024-04-24] info
  • HUNTER, Madeline C. Účinné vyučování v kostce. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 101 s. ISBN 80-7178-220-3. [citováno 2024-04-24] info
  • Program podpory zdraví ve škole :rukověť projektu Zdravá škola. Online. Edited by Miluše Havlínová. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. 275 s., ta. ISBN 80-7178-263-7. [citováno 2024-04-24] info
  • SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. Online. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 311 s. ISBN 80-7178-124-X. [citováno 2024-04-24] info
  • DONÁT, Josef a Nora DONÁTOVÁ. Důvěrně a otevřeně o sexualitě : sexuální výchova pro základní školu a pro nižší ročníky víceletých gymnázií. Online. Praha: Fortuna, 1996. 95 s. : il. ISBN 80-7168-371-X. [citováno 2024-04-24] info
  • Moderní vyučování. Online. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 380 s. ISBN 80-7178-070-7. [citováno 2024-04-24] info
  • WALKER, Richard a Elizabeth FENWICK. Sexuální výchova :průvodce citovým a tělesným dozráváním. Online. České vyd. 1. Praha: Cesty, 1996. 94 s. ISBN 80-7181-022-3. [citováno 2024-04-24] info
  • ŠULOVÁ, Lenka. Jak učit výchovu k manželství a rodičovství?. Online. Vyd. 1. Praha: Grada, 1995. 112 s. ISBN 8071692182. [citováno 2024-04-24] info
  • SIELERT, Uwe. Sexuální výchova :kniha netradičních metod výuky. Online. Translated by Jan Brázdil - Nataša Brázdilová. 1. vyd. Praha: Trizonia, 1994. 279 s. ISBN 80-85573-36-9. [citováno 2024-04-24] info
Metody hodnocení
Studenti během semestru vypracují 8 příprav na hodinu výchovy ke zdraví z libovolné oblasti, problém uvedou do souvislostí s RVP ZV, uvedou klíčové kompetence a přípravy prezentují a diskutují o nich. Dalším úkolem je zpracování literatury zabývající se efektivním vyučováním a rozvojem klíčových kompetencí.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.