SP2BP_IPD Integrativní pedagogika

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Tomáš Klíma (přednášející)
PhDr. Kateřina Sayoud Solárová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
St 9:45–13:15 učebna 51
Předpoklady
Cílem předmětu je získat základní vědomosti z integrativní speciální pedagogiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Současné pojetí speciální pedagogiky, systém péče o postižené, srovnání se zahraničím, možnosti integrace, legislativa. Základní terminologie, kategorie, metody a diagnostika ve speciální pedagogice. Etiologie, klasifikace jednotlivých poruch a vad, možnosti nápravy, aplikace ve výuce na 1. a 2.stupni ZŠ. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Přehled speciálních škol a školských zařízení pro výchovu a vzdělávání dle jednotlivých druhů postižení. Prevence, poradenství.
Osnova
  • 1. Integrace/inkluze (integrace, inkluze, modely integrace, speciálně pedagogické vývojové fáze, definice školní integrace, integrativní formy vzdělávání)
  • 2. Rámcové podmínky pro integrativní/inkluzivní výchovu a vzdělání (legislativní podmínky integrace, školský zákon, vyhlášky MŠMT ČR, č. 73/2005 Sb., č. 48/2005 Sb.)
  • 3. Pedagogicko-psychologické poradenské služby (školní poradenská pracoviště, specializovaná poradenská zařízení, vyhláška 72/2005 MŠMT ČR)
  • 4. Systém kurikulárních dokumentů (Bílá kniha, RVP, RVP ZV, dvě
  • úrovně RVP, vzdělávací oblasti RVP ZV) 5. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (charakteristika RVP ZV, cíle RVP ZV, klíčové kompetence, vzdělávací obsah – očekávané výstupy a učivo, průřezová témata, příklad vybraného tématu)
  • 6. RVP ZV (žák se speciálními vzdělávacími potřebami – klasifikace, charakteristika jednotlivých druhů)
  • 7. RVP ZV (podmínky pro vzdělávání žáků se zdravotním postižením v základní škole, individuální vzdělávací plán)
  • 8. RVP ZV (žák s lehkým mentálním postižením, příloha 1)
  • 9. Multikulturní výchova a vzdělání (evropská dimenze ve vzdělání, současný přístup k řešení otázek multikulturní výchovy a vzdělávání u nás, strategie ve vzdělávání minorit se zaměřením na romské etnikum)
  • 10. Ucelená rehabilitace (charakteristika jednotlivých složek)
  • 11. Raná intervence (pojetí, cíl, úkoly, organizace služeb, týmová práce, spolupráce s rodinou)
  • 12. Rodina se zdravotně postiženým dítětem
  • 13. Kariérové poradenství (předprofesní a profesní příprava, specifika u jedinců se zdravotním postižením)
  • 14. Speciálně pedagogická diagnostika (pojetí, diagnostika v raném a předškolním věku, diagnostika školní zralosti, přehled základních diagnostických metod ve speciálně pedagogické diagnostice, hlavní oblasti speciálně pedagogické diagnostiky)
  • 15. Logopedie (komunikace, narušená komunikační schopnost, etiologie a klasifikace vad a poruch komunikačních schopností)
  • 16. Symptomatické poruchy řeči (pojetí, řeč u dětí s DMO, charakteristika dysartrie, řeč u dětí mentálně retardovaných, zvláštnosti ve vývoji řeči nevidomých dětí)
  • 17. Alternativní a augmentativní komunikace (charakteristika AAK, výhody a nevýhody užití, dynamické a statické komunikační systémy, příklady)
  • 18. Surdopedie (etiologie, klasifikace sluchových vad, komunikační systémy, sluchová protetika, vzdělávací programy pro sluchově postižené)
  • 19. Komunikace sluchově postižených (mluvená hlásková řeč, odezírání, pomocné artikulační znaky, daktylní řeč, znakový jazyk – vlastní znakový jazyk neslyšících, znakovaný jazyk)
  • 20. Specifické poruchy učení (pojetí, etiologie, klasifikace SPU, diagnostika SPU, charakteristika dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, legislativa)
  • 21. Postavení dítěte s SPU v rodině a ve škole (organizace péče a vzdělávání žáků s SPU, hodnocení a klasifikace žáků s SPU, postoje učitelů, spolužáků, rodičů k dítěti s SPU)
  • 22. Somatopedie (pojetí, klasifikace, charakteristika vybraných druhů tělesného postižení, výuka žáků s tělesným postižením na základní škole, předmět dorozumívací dovednosti, podmínky integrace žáka s tělesným postižením, kompenzační pomůcky, předprofesní a profesní příprava)
  • 23. Dětská mozková obrna (charakteristika DMO, formy DMO, DMO jako kombinované postižení, speciálně pedagogická diagnostika dítěte s DMO, úkoly SPC, MŠ, školní zralost)
  • 24. Chronické nemoci a jejich vliv na edukaci a profesní přípravu jedinců (epilepsie, alergie a astmatická onemocnění)
  • 25. Význam, úkoly a organizace školy při zdravotnických zařízeních (MŠ, ZŠ, herní terapie – charakteristika, význam)
  • 26. Terapie ve speciálně pedagogické péči (léčebná rehabilitace – příklad Vojtova reflexní lokomoce, metodika manželů Bobathových, hipoterapie, kanisterapie, arteterapie, muzikoterapie, dramatoterapie ad.)
  • 27. Oftalmopedie (pojetí, etiologie, klasifikace zrakových vad, edukace dětí/žáků s těžším zrakovým postižením, poradenství dle věkových skupin)
  • 28. Reedukace a kompenzace zraku(slabozrakost - zraková stimulace, etapy zrakové stimulace, slepota (amauróza) - kompenzace zraku, šilhání (strabismus) a tupozrakost (amblyopie) - reedukace zraku u dětí s narušeným binokulárním viděním)
  • 29. Psychopedie(pojetí, etiologie, klasifikace, charakteristika jednotlivých stupňů, edukace dětí/žáků s mentálním postižením, předprofesní a profesní příprava)
  • 30. Systém škol pro MR (charakteristika jednotlivých škol)
  • 31. Vzdělávací program základní školy praktické
  • 32. Vzdělávací program základní školy speciální, přípravného stupně základní školy speciální
  • 33. Autismus (pojetí, etiologie, znaky autistického chování, diagnostická kriteria, cíle výchovy a vzdělávání dětí/žáků s autismem, TEACCH program, poradenství, možnosti vzdělávání)
  • 34. Kombinované vady (pojetí, okruh osob a základní charakteristika těžkého zdravotního postižení, definice kombinovaných vad, klasifikace, charakteristika vybraných kombinovaných vad, možnosti edukace)
  • 35. Rehabilitační vzdělávací program základní školy speciální
  • 36. Koncept bazální stimulace
  • 37. Etopedie (charakteristika poruch chování, klasifikace poruch chování, ústavní a ochranná výchova, přehled a charakteristika školských zařízení, legislativa)
  • 38. Střediska výchovné péče
  • 39. Patologické závislosti(pojetí, drogová závislost, závislost na alkoholu, tabakismus, závislost na hracích automatech - klasifikace diagnostická kritéria)
Literatura
  • Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2006. vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
Metody hodnocení
průběžné testy, zkouška
Informace učitele
BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005, 416 s. ISBN 80-86633-37-3 BAZALOVÁ, B. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. 1. vydání. Brno : MU, 2006. 188 s. ISBN 80-210-3971-X. PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. 404 s. ISBN 80-7315-120-0. VÍTKOVÁ, M. (ed.).Integrace školní a speciální. Brno: Paido, 2004, 463 s. ISBN 80-7315-071-9. Distanční texty: BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a Specifické poruchy učení. Brno: Paido, 2007.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2008/SP2BP_IPD