PdF:SP4MP_SPEV Spec.: Ed. jed. s více vad. - Informace o předmětu
SP4MP_SPEV Specializace: Vv Edukace jedinců s více vadami
Pedagogická fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Rozvrh
- St 16:10–19:40 centrum
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Kombinované vady, předmět, etiologie, klasifikace. Výchova a vzdělávání jedinců s více vadami, metody výchově vzdělávací práce, bazální stimulace, komprehensivní rehabilitace, vzdělávací program rehabilitačních tříd pomocné školy, speciální školy pro žáky s více vadami, ústavy sociální péče, poradenství. Srovnání edukace o jedince s více vadami u nás a v zahraničí (Slovensko, Rakousko, Německo)
- Osnova
- Teoretická část: okruhy 1. Vymezení pojmu těžké tělesné postižení, etiologické faktory. 2. Východiska a perspektivy intervence u těžce postižených v ČR. 3. Cíl, úkoly a principy edukace u vícenásobně postižených. 4. Proces a metody edukace u vícenásobně postižených. 5. Materiální a technické prostředky edukace. 6. Variabilita vývoje u vícenásobně postižených. 7. Speciálně pedagogická diagnostika u vícenásobně postižených. 8. Intervenční opatření, sestavení IVP, aspekty při edukaci. 9. Specifika edukace u těžce vícenásobně postižených. 10. Rodiče těžce postižených dětí. 11. Stimulace v oblasti hrubé motoriky, polohování, podpora lezení. 12. Sezení jako důležitý předpoklad pro experimentování a manipulaci s předměty. 13. Stimulace v oblasti jemné motoriky a senzomotoriky. 14. Facilitace a uplatnění facilitačních technik v praxi. 15. Psychomotorika, vnímání okolního světa. 16. Stimulace v oblasti sebeobsluhy a orientace v prostoru. 17. Stimulace v oblasti komunikace, orofaciální stimulace. 18. Rozvoj myšlení, představivosti a paměti. 19. Relaxace a hra. 20. Snoezelen (obsahové zaměření, vybavení, kompenzační a stimulační pomůcky). 21. Metoda bazální stimulace. 22. Osobnost edukátora u vícenásobně postižených.
- Literatura
- VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. druhé. Brno: Paido Brno, 2006, 302 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-134-0. info
- Metody hodnocení
- Seminární práce, ústní zkouška.
- Informace učitele
- Literatura: HORŇÁKOVÁ, M. Liečebná pedagogika. Bratislava: KU, 1999 KUDELOVÁ, I., KVĚTOŇOVÁ, L. Malé dítě s těžkým poškozením zraku. Brno: Paido, 1996 KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I., ŘEHŮŘEK, J., VÍTKOVÁ, M. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999 NIELSENOVÁ, L. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Praha: ISV, 1998 NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. PIKÁLEK, Š. Výchovná a pracovnerehabilitačná činnost u ťažko mentálne postihnutých. Bratislava: UK, 1998. ISBN 80-88868-02-5 PIPEKOVÁ, J. VÍTKOVÁ, M. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. ŠVARCOVÁ, I., VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením III. Právo na vzdělávání. Kurikulární aspekty podpory. Praha: IPPP, 2001. ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-7. VANČOVÁ, A. Edukácia viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapentia, 2001. ISBN 80-967180-7-X VAŠEK, Š. Pedagogika viecnásobne postihnutých. Bratislava: Sapientia, 1999 VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením I. Základní informace. Speciálně pedagogická diagnostika. Praha: IPPP, 2001. VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením II. Bazální stimulace. Praha: IPPP, 2001. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2008/SP4MP_SPEV