TE2MP_DTP Základy programování

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Martin Dosedla, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Jiří Strach, CSc.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Gabriela Jančíková
Rozvrh
Čt 14:20–16:00 Kavárna
Předpoklady
TE2MP_CVT5 Cv. z aplik. výp. techn. 5 && ! NOW ( TE2MP_ATC AutoCad )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/12
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení si základů programování ve strukturovaném jazyce C. Osvojení se základních typů a příkazů tohoto jazyka a řídících struktur. Poznání základních algoritmů pro jednoduché úlohy jako je řazení, vyhledávání apod. Osvojení teoretické znalosti v programování pomocí procvičování na příkladech v počítačové laboratoři. Absolvent předmětu získá pojem o dalších možnostech programovacích jazyků o rozdílech při objektově – orientovaném vývoji aplikací, grafickém rozhraní programů a hlavně získá základní pojem o tvorbě počítačových aplikací obecně.
Osnova
  • 1. Úvod do programování (Seznámení se strukturou předmětu, programování, přehled programovacích jazyků, záv. práce)
  • 2. Úvod do jazyka C (První program v jazyce C, struktura programu, seznámení s prostředím pro překlad a vývoj v C)
  • 3. Proměnné a konstanty (Typy proměnných a datových struktur v C, rozdíly, konstanty, ukazatele)
  • 4. Operátory, operandy, výrazy (Přehled použitelných operátorů, typy operandů, tvorba výrazů)
  • 5. Řídící struktury (Druhy cyklů, podmíněný příkaz, vytváření podmínek, bloky programu)
  • 6. Funkce (Základní vnitřní funkce a příkazy jazyka C, funkce pro vstup a výstup a práci s hodnotami proměnných)
  • 7. Pole a řetězce, strukturované typy (práce s poli, vícerozměrná pole, znaky a řetězce, výčtový typ, struktura,…)
  • 8. Členění programu (Deklarace vlastních funkcí a jejich voláni, moduly, hlavičkové soubory, include, … )
  • 9. Ukazatele (Práce s ukazateli, pole a řetězce s ukazateli, dynamické přidělování paměti,…)
  • 10. Přehled algoritmů. (Řazení, třízení vyhledávání, typy dynamických struktur – fronta, zásobník, …)
  • 11. Další možnosti programování (práce s grafikou, win API, OpenGl, objektově-orientované jazyky (C++), přístup při tvorbě aplikací …)
  • 12. Procvičování (Procvičování znalostí a práce na úkolech dle zadání s konzultacemi… )
Literatura
  • HEROUT, Pavel. Učebnice jazyka C. 3. upr. vyd. České Budějovice: KOPP, 1996, 269 s. ISBN 80-85828-21-9. info
Metody hodnocení
Samostatná práce na jednotlivých zadáních v rámci cvičení.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wtech/index.php?pg=03_studium&sec=dtp
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010.