ARTKC_PSYk Psychologie kultury

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/0/10. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Otto Čačka (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Otto Čačka
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Renata Buganová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Východiskem je seznámení s oborem psychologie kultury, principy dynamiky duševního dění, základy sémiotiky a přiblížení funkce „imaginativních aktivit“ napomáhajících subjektu nejen k aktuálnímu dosažení duševní rovnováhy (např. dětská hra, psychodrama), ale i k hledání obecněji platného způsobu vyrovnání se s lidských údělem (literární tvorba, výtvarné umění aj.). Na výklad koncepce oboru navazují psychologicko-sémantické analýzy artefaktů vybraných světových kultur umožňující odhalovat vazbu znaků dochovaných památek s charakterem daného prostředí, společenskou atmosférou doby atp. Konečným cílem předmětu je rozvinout tak dovednost samostatné tvůrčí aplikace prezentovaných přístupů zvyšující ve svém důsledku flexibilitu a osobní angažovanost výkladu významových konotací jakýchkoliv objektů určité kultury (namísto dosud obvyklé spíše mechanické deskripce).
Osnova
  • 0. IMAGINACE A KULTURA 1. Pojem kultura a předmět psychologie kultury. Imaginace a osobnost. 2. Podvědomá dynamika duševního dění (sny, mýty, pohádky) 3. Obecné mechanizmy duševní homeostázy (hra a dramatizace) 4. Shoda dětská expresivity a umělecké inspirace a tvorby (umění a architektura) (Kulturní destinace pro ukázkovou psychologicko-sémantickou analýzu si mohou studenti z následujících návrhů volit sami a dopředu tak vybírat téma příští lekce): I. Specifičnost a faktory změn egyptské kultury (od starověku po dnešek) II. KOŘENY A FORMY KULTUR EVROPSKÝCH ZEMÍ 1. Činitelé rozmachu a proměn řecké kultury 2. Rané kultury blízkého východu (Izrael a Jordánsko) 3. Principy a účinky francouzské gotiky 4. Vznik a poslání italské renesance (Florencie) 5. Specifičnost charakteru francouzské renesance 6. „Věčný Řím“ od starověku po baroko 7. Stále živé Maurské Španělsko 8. Bohatství a bída Habsburského Španělska 9. Turecko a jeho výboje do Evropy 10. Ve stínu Vesuvu (Pompeje, Neapol) 11. Benátky a benátčané v toku času III. CHARAKTER A SOUŽITÍ ASIJSKÝCH KULTUR 1. Hinduistické Indie 2. Muslimská Indie 3. Dopad změn ideologie na kulturu Mongolska 4. Život a kultura císařské Číny 5. Historické změny východisek korejské kultury 6. Asimilace cizích kultur Japonci IV. INDIÁNSKÉ KULTURY AMERIKY (a jejich střet s Evropou ) 1. Krajina a mýty severoamerických indiánů 2. Imaginace a znaky kultury Toltéků, Aztéků (Západní Mexiko) 3. Specifické principy incké kultury (Peru) V. ROZMANITOST KULTURNÍCH TRADIC ZEMÍ BÝVALÉHO SSSR 1. Charakter kultur zemí Střední Asie (Kirgizie, Uzbekistán, Turkmenie, Tádžikistán) 2. Orientace kultur Zakavkazska (Gruzie, Arménie, Ázerbajdžán) 3. Kulturní zdroje Pobaltských zemí (Litva, Lotyšsko, Estonsko) 4. Kulturní orientace Ruska za Petra I. (Petrodvorec a Petrohrad) 5. Specifické znaky pravoslavné architektury Ruska
Literatura
  • BABYRÁDOVÁ, Hana. Imaginace jako dynamizmus našeho bytí. In ČACKA, Otto. Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. 1. vyd. Brno: Nakladatelství Doplněk, 1999, s. 318-338. ISBN 80-7239-034-1. info
  • ČAČKA, Otto. Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. 1. vyd. Brno: Doplněk, 1999, 366 s. ISBN 80-7239-034-1. info
  • BUDIL, Ivo T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. 3. vyd. Praha: Triton, 1998, 259 s. ISBN 8072540017. info
  • SOUKUP, Václav. Dějiny sociální a kulturní antropologie. 2. rozš. vyd. Praha: Karolinum, 1996, 303 s. ISBN 8071841587. info
  • KLEIN, Zdeněk. Ecce homo :soupis termínů rodu Homo : paleoantropologie, etnická, sociální a kulturní antropologie. Praha: Psychiatrické centrum, 1993. ISBN 80-85121-02-6. info
  • ČERNOUŠEK, Michael. Psychologie životního prostředí,. Praha: Horizont, 1987. info
  • WOLF, Josef. Teorie kultury : kapitoly z kulturní antropologie. Vyd. 2. dopl. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1972, 242 s. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.