CJ2BP_LKT2 Kapitoly z literární teorie 2

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Ivan Němec (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Rozvrh
Út 13:25–14:10 učebna 30
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit se základními znaky literárněvědných metod, s jejich vývojem a odrazem v literární teorii a kritice.
Osnova
  • 1. Metody literární vědy. 2. Klasicistní metodologie. 3. Biografická metoda zobrazení. 4. Impresionistická metoda zobrazení. 5. Pozitivismus. 6. Psychologické metody. 7. Formalistická metoda a ruská formální škola. 8. Od tezí formalistů k českému strukturalismu. 9. Nová kritika. 10. Literárněvědná fenomenologie. 11. Postmodernismus. 12. Socialistický realismus.
Literatura
  • BÍLEK, Petr A. Hledání jazyka interpretace :k modernímu prozaickému textu. Vyd. 1. Brno: Host, 2003, 360 s. ISBN 80-7294-080-5. info
  • PETRŮ, Eduard. Úvod do studia literární vědy. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2000, 187 s. ISBN 80-85839-44-X. info
  • LYOTARD, Jean François. O postmodernismu :postmoderno vysvětlované dětem : postmoderní situace. Translated by Jiří Pechar. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 1993, 206 s. ISBN 80-7007-047-1. info
  • ZEMAN, Milan. Průvodce po světové literární teorii. 1. vyd. Praha: Panorama, 1988, 636 s. URL info
  • BACHTIN, Michail Michajlovič. Formální metoda v literární vědě. Edited by Vladimír Svatoň, Translated by Jiří Honzík. 1. vyd. Praha: Lidové nakladatelství, 1980, 314 s. URL info
  • LEVÝ, Jiří. Bude literární věda exaktní vědou? : výbor studií. Edited by Josef Hrabák - Miroslav Červenka. Vyd. 1. Praha: Československý spisovatel, 1971, 459 s. URL info
Výukové metody
Studenti si budou formou přednášek osvojovat znalost literárněvědných pojmů a získají přehled o vývoji myšlení o literatuře. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárněvědného procesu v daném období. Budou přitom využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
Metody hodnocení
Typ výuky: Přednáška. Podmínky k ukončení předmětu: aktivní účast na přednášce,znalost zadané literatury; kolokvium - rozprava o přednesených tématech, rozbory úkázek z tvorby jednotlivých autorů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.