MSBK_RMP1 Rozvoj matematických představ 1

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/12/0. 12 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
RNDr. Růžena Blažková, CSc. (přednášející)
RNDr. Milena Vaňurová, CSc. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 18. 9. 13:00–14:20 učebna 37, Pá 25. 9. 14:30–15:50 učebna 37, Pá 30. 10. 13:00–14:20 učebna 37, Pá 13. 11. 13:00–14:20 učebna 37, Pá 27. 11. 13:00–14:20 učebna 37, Pá 11. 12. 13:00–14:20 učebna 37
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student rozumět základním pojmům a teoretickému matematickému základu, který je potřebný pro pochopení pojmu přirozeného čísla. Bude schopen vysvětlit, jak se s přirozenými čísly seznamují žáci na 1. stupni základní školy a dokáže řešit aplikační úlohy. Cílem předmětu je připravit absolventy tohoto typu studia na plnění cílů stanovených Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání ve vzdělávací oblasti Dítě a psychika, se zaměřením na rozvoj poznávacích schopností v matematice, rozvoj představivosti a fantazie a myšlenkových operací.
Osnova
  • - Rozvoj smyslového vnímání, přechod od názorného myšlení k myšlení slovně logickému, rozvoj paměti a pozornosti, rozvoj představivosti, to vše se zaměřením na rozvoj matematických představ a pojmů. - Vytváření předčíselných matematických představ. Soubory předmětů, třídění podle různých daných kriterií, přiřazování, uspořádání. - Základní pojmy výrokové logiky. Činnosti směřující k rozvoji matematických pojmů a jejich praktického využívání. - Příprava k pochopení a vytvoření pojmu přirozeného čísla. Vyvození pojmu přirozeného čísla, základní relace, zejména zobrazení, ekvivalence a uspořádání. Práce se symboly. Porovnávání přirozených čísel, číselná řada do 6, příp. do 10. - Orientace v čase. - Propedeutika základních operací s přirozenými čísly. - Didaktické hry s náměty z aritmetiky jako prostředek rozvoje aritmetických dovedností. - Využití interdisciplinárních vztahů - podpora matematických představ pomocí aktivit literárních, hudebních, pohybových aj. - Tvorba projektů v předškolním vzdělávání s akcentem na rozvoj matematických představ.
Literatura
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido . edice pedagogické literatury, 2007, 96 s. Dotisk 1. vydání. ISBN 80-85931-89-3. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Kapitoly z didaktiky matematiky (slovní úlohy, projekty). Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 84 s. ISBN 80-210-3022-4. info
  • HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 187 s. ISBN 80-7178-581-4. info
  • Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
  • HEJNÝ, Milan a Naďa STEHLÍKOVÁ. Číselné představy dětí. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 1999, 123 s. ISBN 80-86039-98-6. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Odstraňování poruch v matematice na 1. stupni ZŠ. Brno: FRVŠ, 1999, 57 s. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Texty k didaktice matematiky pro studium učitelství 1. stupně základní školy. Vyd. 1. Brno: UJEP Brno, 1987, 97 s. info
Výukové metody
Seminář.
Metody hodnocení
projekt, zápočet
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.