MSBP_ZPD Základy pedagogiky

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (přednášející)
Garance
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh
St 7:55–8:40 učebna 35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
___ Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - porozumět pojmovému aparátu a orientovat se v elementárním vědním systému pedagogiky ; - vytvořit si databázi základních pojmů a jejich vzájemných vazeb; - interpretovat myšlenky nejvýznamnějších představitelů světové a české pedagogiky a postihnout jejich přínos pro současnou dobu i budoucí vývoj ; - srovnat jednotlivé názory na výchovu se zaměřením na preprimární vzdělávání. ________________________________________________________________________
Osnova
  • 1. Pedagogika, její předmět, vznik, struktura. Vztah pedagogiky k jiným vědám.Význam pedagogické vědy- pedagogika jako normativní, explorativní a explanačníteorie. 2. Pedagogický výzkum a jeho metodologie. 3. Pojetí výchovy a její podmíněnost. Edukace a edukační realita. Edukační procesy. Výchova, vzdělání, vyučování a učení, výchova v užším smyslu. 4. Cíle výchovy a výchovné principy. 5. Funkce výchovy. 6. Prostředky a formy výchovy. 7. Antropogenní činitelé výchovy (pedagog a vychovávaný jedinec) a jejich vzájemné vztahy ve výchovném procesu 8.Teorie a metodologie srovnávací pedagogiky. Vzdělávací systémy : struktura a fungování. Preprimární, primární a základní vzdělávání. Vyšší sekundární, terciární a vysokoškolské vzdělávání. 9. Historický vývoj předškolní výchovy.Pojetí předškolní výchovy v koncepcíchvýznamných pedagogických myslitelů (J.A. Komenský, Rousseau, Fröbel,J.V.Svoboda, M. Montessori aj.). 10 Zahraniční pedagogické systémy a české pokrokové tradice jako inspirace pro moderní českou školu : waldorfská, montessoriovská, frainetovská daltonská škola. 11. Projekty ”Začít spolu”, ”Zdravá škola” aj. Alternativní školy a jejich rozvoj u nás.
Literatura
  • ŠMAHELOVÁ, Bohumíra a Jarmila SVOBODOVÁ. Kapitoly z obecné pedagogiky. 1. vyd. Brno: MSD s.r.o., 2007, 140 s. Pedagogická teorie. ISBN 978-80-86633-81-7. info
  • BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Současná mateřská škola a její řízení. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 154 s. ISBN 80-7178-537-7. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 80-7178-631-4. info
  • PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
  • PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
  • JŮVA, Vladimír a Jarmila SVOBODOVÁ. Alternativní školy. Brno: Paido, 1996, 112 s. ISBN 80-85931-19-2. info
  • BĚLINOVÁ, Ludmila a Miloslava JÍROVÁ. Jak připravit dítě na školu? Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1974, 105 s. info
Výukové metody
Teoretická příprava formou přednášky se samostatným studiem odborných zdrojů
Metody hodnocení
Zápočtový test. Písemný test má 15 otázek, k úspěšnému splnění je nutné zodpovědět 10 otázek správně.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.