OP3MK_SMD Rozvoj sociokulturních a managerských dovedností

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/0/10. 10. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Vladimír Hřebíček (přednášející)
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Jiří Strach, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miluše Čánská
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 200 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/200, pouze zareg.: 0/200
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvoj sociokulturních a manažerských dovedností tvoří šest tématických celků. Úvodní část je zaměřena na prohlubování sebepoznávání podmiňující adekvátní autoregulaci a rozvoj osobnosti spolu se zvládáním psychické zátěže. Další část je věnována rozvíjení a tréninku komunikativních dovedností pro podnikatelskou a manažerskou praxi. Třetí část kurzu se orientuje na zvyšování efektivnosti práce manažera a zabývá se nároky kladenými na jeho osobnost. Čtvrtá část předmětu je věnována vedení pracovních týmů s důrazem na rozvoj kreativního řešení problémů a dále se zabývá zvyšováním sociální citlivosti pro posuzování druhých lidí a pro účinná jednání s nimi. Podrobněji je probíráno téma motivace lidského chování, zejména ovlivňování pracovní motivace a výkonnosti pracovníků. Další část předmětu se zabývá současnými problémy na trhu práce, způsoby uplatnění a problémy nedobrovolné ztráty práce. Závěrečná část kurzu vybavuje studenty potenciální vedoucí pracovníky poznatky o ekologické dimenzi řídící práce.
Osnova
  • Stručný sylabus: I. Sebepoznávání a poznávání druhých 1. Úvodní seminář obsah a význam rozvoje sociokulturních a manažerských dovedností 2. Sebereflexí k sebepoznávání II. Komunikační dovednosti manažera 3. Verbální komunikace 4. Zásady správné argumentace 5. Asertivita jako strategie jednání III. Osobnost vedoucího pracovníka 6. Image vedoucího pracovníka 7. Time management. Stres management. IV. Vedení lidí 8. Pracovní motivace 9. Pracovní porada jako nástroj přímé komunikace s lidmi 10. Týmová práce 11. Pravidla úspěšného jednání s lidmi 12. Trh práce a nezaměstnanost 13. Ekologické aspekty v práci manažera
Literatura
  • 1. Buchtová, B., Šmajs, J., Kulhavý, V.: Rozvoj manažerských dovedností I. a II. část. 1.
  • 2. Šuleř, O.: Manažerské techniky. 1. vydání. Olomouc: Rubico 1995. ISBN 8085839067.
  • Studijní opory:
Výukové metody
Výuka probíhá kombinovanou formou. Student se na každé ze setkání samostatně připravuje (teoretická příprava). Konzultace probíhá formou přednášky spojenou sdiskusí nebo řešení případových studií.
Metody hodnocení
ústní zkouška
Informace učitele
Studijní opory: IS MU: http://boss.ped.muni.cz/obchodsluzby/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014.