PdF:OV3BP_SDE2 Seminář k dějinám etiky 2 - Informace o předmětu
OV3BP_SDE2 Seminář k dějinám etiky 2
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Milan Valach, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Milan Valach, Ph.D.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Baráčková - Rozvrh
- Út 11:35–12:20 učebna 42
- Předpoklady
- ( OV3BP_SDE1 Seminář k dějinám etiky 1 )&&NOW( OV3BP_DE2 Dějiny etiky 2 )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- vysvětlit jednotlivé etické koncepce
- porozumět důsledkům a rozporům etických teorií - Osnova
- 1) G.W. F. Hegel dialektika já a ne-já, mravní význam práce: sebeutváření a sebepřesahování člověka prostřednictví svobodné tvůrčí činnosti, sjednocení člověka a přírody, člověka s člověkem.
- 2) G. W. F. Hegel, část 2. odcizený vztah ke světu: k sobě samému, druhým lidem a přírodě - pojem odcizení, kořeny odcizení
- 3) - 4) K. Marx překonání odcizení v kontextu historického materialismu: analýza příčin bídy a společenského utrpení – morální motivace Marxova zkoumání, historický materialismus: člověk jako předmětná, předmětně praktická bytost a jako bytost společenská, život jako proces - činnost a jako způsob sebekonstituování individua jakožto člověka, činnost vlastní a ne-vlastní = nesvobodná jako základ koncepce odcizení a sebeodcizení člověka; význam vývoje techniky pro změnu dělby práce, překonání bídy, odcizení a pro konečné osvobození člověka.
- 5) Totalitní zkušenost: komunistická totalita podstata systému, jeho kořeny a jeho morální důsledky, komunistická ideologie – její morální obsah a její stručné srovnání s nacistickou ideologií
- 6) Schopenhauer, A. objasnění etické dimenze osamocenosti moderního člověka, metafyzika individuální vůle jako vůle k životu, morální hodnota člověka u Sch.
- 7) F. Nietzsche odpoutávání od metafyziky směrem k heroickému JÁ, kritika křesťanské morálky v kontextu „přehodnocení hodnot“, inspirace a meze koncepce heroického JÁ.
- 8)-9) E. Fromm pojem společenský charakter, mody být a mít, vliv trhu na charakter člověka - pojem tržní charakter, svoboda jako negace a jako pozitivní hodnota v produktivním životě, problém autoritářského charakteru.
- 10) Pojem člověka: etologická a sociobiologická interpretace problém lidské přirozenosti a toho, co je vrozené v kontrastu s moderní masovou společností, otázka agresivity a metodologická chyba etologie, biologická redukce člověka, možné překonávání jednostranností etologie v sociobiologii.
- 11) Psychologické základy morálního JÁ genetické a získané ve vývoji, interaktivní model psychického vývoje dítěte, význam stabilních emocionálních vazeb.
- 12) Etika životního prostředí ekologická krize jako výzva ke kvalitativní změně etiky, spor biocentrické a antropocentrické etiky životního prostředí, obtíže koncepce hodnoty přírody jako hodnoty o sobě, podstata poly- atnropocentrismu.
- 13) Postmoderní kritika univerzalistických koncepcí, její význam a meze univerzalistické koncepce jako koncepce totalitní, první vážný pokus současné filosofie o zdůvodnění demokracie, plurality, individuální autonomie a kulturní tolerance jako politické a morální hodnoty
- Literatura
- VALACH, Milan. Svět na předělu eticko-ekologická studie o svobodě. 1998, 404 s. info
- Výukové metody
- Kolektivní diskuse, kritické zhodnocení jednotlivých autorů.
- Metody hodnocení
- Seminář. Ukončení zápočtem. Podmínkou udělení zápočtu je aktivní práce v semináři a odevzdání práce v rozsahu nejméně 7 norm. stran.
Práce musí srovnávat jednoho autora z programu pro druhý semestr dějin etiky s jiným autorem z téhož semestru či ze semestru prvního.Výsledek srovnání musí vyústit v praktické závěry pro výuku občanské výchovy a přípravu žáků pro život v demokratické společnosti. A to následujícím způsobem:
a) jestliže by měl první autor pravdu, pak by učitel musel své žáky vést k těmto hodnotám a to takovýmto způsobem, jestliže by měl pravdu druhý, pak by učitel musel své žáky vést k těmto hodnotám a to takovýmto způsobem,
b) ale já si z těchto a těchto důvodů myslím, že pravdivé a dobré je „toto“, a proto je budu vést k těmto hodnotám a to takovýmto způsobem.
Práce se musí v obou případech opírat o konkrétní (a uvedené) citáty z vlastních prací hodnocených autorů.
Práce za druhý semestr musí být odevzdána v posledním přednáškovém (zápočtovém) týdnu. - Informace učitele
- Valach, M.: Svět na předělu. Grimmus, Všeň 2009, s.271- 286, 300 - 308.
Marx, K., Engels, B.: Německá ideologie: These o Feuerbachovi a kap. Feuerbach. In: Sp. sv. 3, Praha 1958, s. 17 - 90.
Valach, M.: Marxova filozofie dějin. Brno, nakl. L. Marka, 2005.
Možný, I.: Proč tak snadno.. Praha, SLON, 1991. ISBN 80-901059-0-4
Valach, M.: Svět na předělu. Grimmus, Všeň 2009, s.149 -157.
Schopenhauer, A.: Metafyzika lásky. Olomouc 1992. ISBN 80-901062-1-8
Nietzsche, F.: Duševní aristokratismus. Votobia, Olomouc 1993.ISBN 80-85619-87-3
Fromm, E.: Mít nebo být? Praha, Naše vojsko, 1992. ISBN 80-206-0181-3
Fromm, E.: Strach ze svobody.Praha, Naše vojsko, 1993.
Wilson, E.O.: O lidské přirozenosti. Praha. NLN, 1993. ISBN80-7106-076-3
Matějček, Z., Langmeier, J.: Počátky našeho duševního života. Praha, Panorama, 1986.
Valach, M.: Svět na předělu. Grimmus, Všeň 2009, s. 223 - 255, 255 -310.
Welsch, W.: Postmoderna. KLP, Praha 1993. ISBN 80-901508-4-5 - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/OV3BP_SDE2