SPAMK_S4g2 Specializace: speciální andragogika osob se zdravotním postižením 2

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/0/40. 40 hodin. 16 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Kateřina Sayoud Solárová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je zvládnutí problematiky andragogiky na teoretické rovině. Na konci kurzu by studenti měli znát: Klasifikace pohybových vad - obrny, deformace, amputace. Charakteristika jednotlivých druhů postižení a jejich vliv na vývoj, edukaci a pracovní uplatnění osob. Ucelená rehabilitace osob s tělesným postižením. DMO - etiologie, formy DMO, DMO jako kombinované postižení. Speciálně pedagogická diagnostika somatopedická. Mentální postižení v kombinaci s tělesným postižením. Klasifikace vad zraku. Poradenství zrakově postižených (střediska rané péče, př. raná péče pro rodiny s dětmi se zrakovým a kombinovaným postižení, SPC, tyfloservis). Metodika výuky na školách pro žáky s vadami zraku (specifika), práce s PC. Prostorová orientace a samostatný pohyb. Mentální postižení v kombinaci se zrakovým postižením. Edukace osob hluchoslepých. Kombinované vady, předmět, etiologie, klasifikace. Výchova a vzdělávání jedinců s více vadami, metody výchově vzdělávací práce, bazální stimulace, komprehensivní rehabilitace, vzdělávací program rehabilitačních tříd základní školy speciální, speciální školy pro žáky s více vadami, ústavy sociální péče, poradenství. Okruhy 1. Klasifikace pohybových vad 2. Vliv jednotlivých druhů tělesného postižení na vývoj, edukaci a pracovní uplatnění osob s tělesným postižením 3. Ucelená rehabilitace osob s tělesným postižením 4. Klasifikace zrakového postižení. 5. Vliv jednotlivých druhů zrakového postižení na vývoj, edukaci a pracovní uplatnění osob se zrakovým postižením 6. Poradenství osob se zrakovým postižením 7. Vymezení pojmu těžké tělesné postižení, etiologické faktory. 8. Východiska a perspektivy intervence u těžce postižených 9. Cíl, úkoly a principy edukace u osob se souběžným postižením více vadami. 10. Proces a metody edukace u osob se souběžným postižením více vadami. 11. Materiální a technické prostředky edukace. 12. Variabilita vývoje u osob se souběžným postižením více vadami. 13. Speciálně pedagogická diagnostika u osob se souběžným postižením více vadami. 14. Intervenční opatření, sestavení IVP, aspekty při edukaci. 15. Specifika edukace u osob s těžkým a souběžným postižením více vadami. 16. Rodiče osob s těžkým postižením. 17. Snoezelen (obsahové zaměření, vybavení, kompenzační a stimulační pomůcky). 18. Koncept bazální stimulace.
Osnova
  • Vymezení terminologie, edukace, intervence a poradenství v oboru psychopedie v kontextu kombinovaného postižení. Vymezení terminologie, edukace, intervence a poradenství v oboru somatopedie v kontextu kombinovaného postižení. Vymezení terminologie, edukace, intervence a poradenství v oboru oftalmopedie v kontextu kombinovaného postižení.
Literatura
  • Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2006. vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
Výukové metody
teoretická příprava, video, diskuse, praktické ukázky
Metody hodnocení
Seminární práce. Písemný test (úspěšnost min. 65%).
Informace učitele
Literatura: BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno : MSD, 2005. ISBN 80-86633-37-3. HORŇÁKOVÁ, M. Liečebná pedagogika. Bratislava: KU, 1999 JESENSKÝ, J. Přehled systému komprehenzivní tyflopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-329-8. KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1998. ISBN 80-7216-051-6. KEBLOVÁ, A. Zrakově postižené dítě. Praha: Septima, 2001. ISBN 80-7216-191-1. KREJČÍŘOVÁ, O, a kol. Problematika zaměstnávání občanů se zdravotním postižením. Praha : Rytmus, 2005. ISBN 80-903598-1-7. KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha : TECH-MARKET, 1996. KUBOVÁ, L. Piktogram y- metodická příručka. Praha : TECH-MARKET, 1997. LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie I. a II. Olomouc: UP, 1988 LUDÍKOVÁ, L., MALEČEK, M. Tyflopedie III. Olomouc: UP, 1991 LUDÍKOVÁ, L. SOURALOVÁ, E. Hluchoslepota. Základy znakové řeči pro hluchoslepé. Úprava prostředí pro výchovu a vzdělávání hluchoslepých. Olomouc: UP, 1999 LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých III. Praha: Scientia, 2001. ISBN 80-7183-256-1. KUDELOVÁ, I., KVĚTOŇOVÁ, L. Malé dítě s těžkým poškozením zraku. Brno: Paido, 1996 KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-58-8. MERTIN, V. Individuálně vzdělávací program. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-033-4. NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. PIKÁLEK, Š. Výchovná a pracovnorehabilitačná činnost u ťažko mentálne postihnutých. Bratislava : Sapientia, 2004. PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3. PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. PIPEKOVÁ, J.; VÍTKOVÁ, M. (ed.)Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-83-4. POŽÁR, L. Psychologia osobnosti postihnutých. Bratislava : UK, 1997. PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno : MU, 1997, 2000. Rehabilitační vzdělávací program pomocné školy. ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7. ŠVARCOVÁ, I. Příprava mládeže s těžším mentálním postižením na trhu práce. Praha : TECH-MARKET, 1996. ISBN 80-902134-4-8. ŠVARCOVÁ, I., VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým a zdravotním postižením. III. Právo na vzdělávání. Kutikulární aspekty podpory. Praha : IPPP ČR, 2001. TEPLÁ, M. Přípravný stupeň pomocné školy. Praha : TECH-MARKET, 1999. ISBN 80-86114-28-7. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178214-9. VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5. VANČOVÁ, A. Edukácia viacnásobne postihnutých. Bratislava : Sapientia, 2001. VAŠEK, V. Špeciálnopedagogická diagnostika. Bratislava : SPN, 1992. VAŠEK, V. Pedagogika viacnásobne postihnutých. Bratislava : Sapientia, 1999. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým a zdravotním postižením. I. Základní informace. II. Metoda bazální stimulace. Praha : IPPP ČR 2001. VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdělávání dětí a žáků s těžkým a zdravotním postižením. Vzdělávací program pomocné školy a přípravného stupně pomocné školy. Praha : Septima, 1997. ISBN 80-7216-030-3. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0 VÍTKOVÁ, M., KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I., ŘEHŮŘEK, J. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019.