PdF:ZS1BK_ZOSP Základy obec. a srov. ped. - Informace o předmětu
ZS1BK_ZOSP Základy obecné a srovnávací pedagogiky
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 0/0/4. 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - porozumět pojmovému aparátu a orientovat se v elementárním vědním systému pedagogiky ; - vytvořit si databázi základních pojmů a jejich vzájemných vazeb - orientovat se v současných výchovně vzdělávacích systémech ve světě v kontextu jejich historických, socioekonomických, politických, kulturních, náboženských a jiných významných faktorů - použít informace oboru k rozšíření vlastního náhledu na studovanou problematiku
- Osnova
- 1.Pedagogika, její předmět, vznik, struktura. Vztah pedagogiky k jiným vědám. Význam pedagogické vědy- pedagogika jako normativní, explorativní a explanační teorie 2.Pedagogický výzkum a jeho metodologie. 3.Pojetí výchovy a její podmíněnost. Edukace a edukační realita. Edukační procesy.Výchova, vzdělání, vyučování a učení, výchova v užším smyslu. 4.Cíle výchovy a výchovné principy. 5.Funkce výchovy. 6.Prostředky a formy výchovy. 7.Antropogenní činitelé výchovy (pedagog a vychovávaný jedinec) a jejich vzájemné vztahy ve výchovném procesu 8.Teorie a metodologie srovnávací pedagogiky. Vzdělávací systémy : struktura a fungování. Preprimární, primární a základní vzdělávání. Vyšší sekundární, terciární a vysokoškolské vzdělávání. Vzdělávání dospělých a distanční vzdělávání. 9.Trendy, problémy a perspektivy vzdělávání v mezinárodním kontextu. Problém rovnost příležitostí ke vzdělávání, školní neúspěšnost, rodina a škola, problematika kooperace apod. v mezinárodní komparaci, cizí jazyky v evropském vzdělávání.
- Literatura
- GRECMANOVÁ, Helena, Drahomíra HOLOUŠOVÁ a Eva URBANOVSKÁ. Obecná pedagogika. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 231 s. ISBN 80-85783-20-7. info
- GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika. II. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 192 s. ISBN 80-85783-24-X. info
- JŮVA, Vladimír. Úvod do pedagogiky. 2., rozš. vyd. Brno: Paido, 1995, 95 s. ISBN 8085931060. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2002, 481 s. ISBN 80-7178-631-4. info
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky :úvod do studia oboru. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 269 s. ISBN 80-7178-399-4. info
- Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
- ŠTVERÁK, Vladimír. Obecná a srovnávací pedagogika. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 274 s. ISBN 8071844896. info
- VORLÍČEK, Chrudoš. Úvod do pedagogiky [Vorlíček, 2000]. 1. vyd. Jinočany: H & H, 2000, 175 s. ISBN 80-86022-79-X. info
- Výukové metody
- Přednáška, konzultace. Teoretická příprava formou přednášky se samostatným studiem odborných zdrojů.
- Metody hodnocení
- Zápočtový test. Písemný test má 15 otázek, k úspěšnému splnění je nutné zodpovědět 10 otázek správně.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/ZS1BK_ZOSP