AJ1RC_DARA Dějiny a reálie A

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/0/12. konzultace. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Zdeněk Janík, M.A., Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Ivana Hrozková, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The aim of the course is to explore how different cultures are defined through both verbal and non-verbal language, symbols and meanings they assign to the symbols, and values they sustain. In the first part of the course we will deal with the questions What is culture? What is cultural identity? How is my culture different from those of others? How do we perceive the world and How do we interpret the social reality? How are our interpretations interlinked with our culture? Further we will look into ways one's own language reflects one's own culture. The topics will include language and gender, i.e. how females and males communicate, language and stereotypes, language and social power, i.e. how language influences our view of other cultures. The course is to be geared primarily, but not exclusively, to American cultures. Its essential idea, however, lies in deepening and broadening students' cultural awareness. Students should develop positive attitudes towards other cultures.
Osnova
  • 1. Meanings of Culture
  • 2. Cultural Identity
  • 3. Cultural Awareness
  • 4. Cultural Stereotypes
  • 5. Cultural Values: Values of American national culture
  • 6. Cultural Diversity
  • 7. Culture and Language
  • 8. Teaching Culture
Literatura
  • Basic concepts of intercultural communication : selected readings. Edited by Milton J. Bennett. 1st ed. London: Intercultural Press, 1998, xiii, 272. ISBN 1877864625. info
  • Language learning in intercultural perspective : approaches through drama and ethnography. Edited by Michael Byram - Michael Fleming. Cambridge: Cambridge University Press, 1998, viii, 310. ISBN 9780521623766. info
  • TOMALIN, Barry a Susan STEMPLESKI. Cultural awareness. First published. Oxford: Oxford University Press, 1993, 160 stran. ISBN 0194371948. info
Výukové metody
discussion based seminars
Metody hodnocení
e-learning participation: doing quizzes, written assignments; active in-class participation.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017.