MSBP_LLM8 Literatura 8

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/3. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. David Kroča, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Rozvrh
Čt 16:10–16:55 učebna 11
Předpoklady
Předpokladem pro úspěšné absolvování předmětu jsou již alespoň dílčí zkušenosti s recitací (účast na soutěžích v recitaci na základní či střední škole).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Literatura 8 (Umělecký přednes l) si klade za cíl podat budoucím učitelkám a učitelům mateřských škol základní teoretické poznatky i praktické zkušenosti v oboru umělecký přednes. Studenti získávají dovednost předčítat a přednášet literární text (poezii, prózu). Výstupem prakticky pojatého semináře je recitační vystoupení. Nejlepší účastníci semináře reprezentují fakultu na festivalu Wolkrův Prostějov.
Osnova
  • 1. Výslovnostní norma v uměleckém přednesu.
  • 2. Dramaturgie uměleckého přednesu.
  • 3. Výběr textu pro přednes - analýza.
  • 4. Čtení textu s porozuměním.
  • 5. Interpretace umeleckého textu, příprava vystoupení.
  • 6. Závěrečná přehlídka seminárních úkolů - přednes textu před publikem.
Literatura
  • KROČA, David. Umělecký přednes jako specifická forma literární komunikace. In Komunikace a výuka českého jazyka a literatury. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 105-108. ISBN 978-80-210-4533-0. info
  • KROČA, David. Recitační soutěž jako motivace pro jazykovou kultivaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (Krásenský zvoneček). In BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení v kontextu vzdělávacích oblastí RVP ZV/ Specific learning difficulties in context of educational spheres of Framework education. 1. vyd. Brno: Paido, 2007, s. 249-256. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-162-1. info
  • KROČA, David. Dětský přednes a současná poezie. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000, 25 s. Edice Item. ISBN 80-7204-147-9. info
  • KROČA, David. Umělecký přednes - texty. 1. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2000, 20 s. ISBN 80-7204-180-0. info
  • HŮRKOVÁ, Jiřina. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-X. info
  • HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina a Hana MAKOVIČKOVÁ. Základy jevištní mluvy 2. 1. vyd. Praha: SPN, 1986, 283 s. info
  • HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina a Vítězslava ŠRÁMKOVÁ. Mluvený projev a přednes. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 300 s. URL info
  • HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina a Hana MAKOVIČKOVÁ. Základy jevištní mluvy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 135 s. info
Výukové metody
Studenti budou rozvíjet všechny svoje recitační a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.Seminární cvičení.
Metody hodnocení
Požadavkem k zápočtu je úspěšné recitační vystoupení na závěrečné přehlídce uměleckého přednesu, která se koná vždy na konci příslušného semestru.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Umělecký přednes.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013.