OP3BP_PsIC Interakční výcvik

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Renata Buganová
Rozvrh
Čt 12:30–14:10 učebna 34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 65 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/65, pouze zareg.: 0/65
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení s technikami sociálně psychologického výcviku a s jejich možnou aplikací v praxi studentů. Seznamuje stručně s východisky technik založených na aktivním sociálním učení, s charakteristikou tréninkové (výcvikové) skupiny, s pravidly a požadavky na tréninkovou (výcvikovou) skupinu i na facilitátora. Seznamuje s možnými základními technikami tzv. interakčních cvičení včetně technik zpětné vazby a sebereflexe skupinových interakcí. V závislosti na množství studentů a organizačních možnostech jsou zařazeny i demonstrace,nebo přímo aplikace dílčích technik.
Osnova
  • I.část: příprava na cvičení (teoretická východiska „IV“; zásady práce s výcvikovou skupinou) II. část cvičení (interakční etudy; modelové situace)
Literatura
  • KOMÁRKOVÁ, Růžena, Ivan SLAMĚNÍK a Josef VÝROST. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0180-4. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Metody aplikované sociální psychologie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1988, 160 s. URL info
  • VALENTA, Josef. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik :(srovnání systémů). Vyd. 1. Praha: ISV, 1999, 79 s. ISBN 80-85866-40-4. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Metody aplikované sociální psychologie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1989, 160 s. URL info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Metody aplikované sociální psychologie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1989, 171 s. info
  • LINHARTOVÁ, Dana. Sociálně psychologický výcvik jako nástroj rozvoje sociálně psychologické kompetence vysokoškolského pedagoga. In Uplaňovanie aktivizujúcich metód a foriem vyučovania vo vysokoškolskom vzdelávaní II., Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie, 15.11. 2001. Nitra: SPU, 2002, s. 191-195. ISBN 80-8069-053-7. info
Výukové metody
aktivní absolvování cvičení; zpracování přípravy na IV a sebereflektivního záznamu z výcviku.
Metody hodnocení
Okruhy ke kolokviu: (kolokvium): aktivní absolvování cvičení; zpracování přípravy na IV a sebereflektivního záznamu z výcviku.
Informace učitele
Další literatura: HERMOCHOVÁ, S. Metody aplikované sociální psychologie I. Interakční programy, interakční hry a tematická interakce. Praha: UK, 1989. HERMOCHOVÁ, S. Sociálně psychologcký výcvik. Příspěvek sociální psychologie k metodice práce s přirozenou skupinou. Praha: UK, 1988. ŘEZÁČ, J. Interakční cvičení jako součást psychologické přípravy učitele. Referát. Konference PS.Ústí nad Labem: 1992. ŘEZÁČ, J. K problému rozvíjení sebereflektivní kompetence v rámci interakčních cvičení. Pedagogická orientace 1997, 4, s.12-18. ISSN 1211-4669. ŘEZÁČ, J. Od sebeotevření k sebereflexi. Sb.: Novinky v pedagogické a školní psychologii 97. Zlín: 1998. s.64-68. ŘEZÁČ, J. Sociálněpsychologický výcvik a možnosti jeho využití v pedagogické praxi. Brno: Komenský, 1988. 1O, 611- 614. ŘEZÁČ, J. Sociální trenink posluchačů učitelství jako součást přípravy na profesi.Čs.psychol., 1982. 4/5 368-37O. ŘEZÁČ, J. Strukturovaný blok profesních praktik z psychologie. Ped. orientace 4/98. s.110-116. DOPORUČENÁ: ŠMAHEL, I.; ŘEZÁČ, J. Psychologická praktika I. Brno: Pdf MU Brno, 1996.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013.